Origineel gepost door gtopelgt
HOI GEERT
HET PROBLEEM IS OOK DAT DE VORIGE EIGENAAR DE STEKKERS ERAF GEKNIPT HEB EN ALLES EEN BEETJE VERANDERD HEEFT
IK HEB BIJ DE ONSTEKING DE VOLGENDE DRADEN
ZWART VOOR CONTACT
GROEN BOBINE
BRUIN NAAR MIJN IDEE MASSA
VERDER HEB IK EEN KABEL LOPEN NAAR DE INJECTIE DIE ZIT MET EEN STEKKER AAN ELKAAR VERBONDEN NAAST DIE STEKKER ZIT NOG EEN STEKKER MAAR WEET NIET WAARVOOR DEZE IS
BIJ DE INJECTIE ZIT NOG EEN BRUINE DRAAD DEZE IS MASSA MAKEN OP AANZUIGBUIS
EN DAN ALS LAATSTE EEN RODE DRAAD DAARVAN WEET IK OOK NIET WAAR DEZE HOORT
IK WEET OOK NIET WAT ER ALLEMAAL OP DE BOBINE HOORT BEHALVE DE GROENE DRAAD VOOR DE TOERENTELLER
MISSCHIEN KAN JIJ MIJ VERDER HELPEN
ALVAST BEDANKT
GROETJES RENE
Eventje zien: Als je de volgende draadkleuren juist aansluit komt het wel goed. Deze draadkleuren zijn universeel in de opel.
Bij de bobine :
Zwart is klem 15 op je bobijn ( +12v na omdraaien kontaktsleutel)
Groen is klem 1 op je bobijn (eveneens toerenteller)
Rood is klem 30 (rechtstreekse +12v batterij) Die vind je oa als de dikke kabel op je startmotor, of ook onder je dashbord centraal in je klemmenkast.
Zwart-rood is klem 50 (+12v na doordraaien kontaktslot om te starten, dus terugverende stand kontakslot) . Deze klem 50 vind je terug op je startmotor ( dun draadje van de spoel) en wordt alleen +12v bij het starten van de motor en valt daarna weer af eens je de kontaktsleutel loslaat na het starten.
Bruin is altijd massa.
Nu opgelet voor het volgende euvel.
In de originele opel GT loopt er naar klem 15 van de bobijn een doorzichtige (geelachtige) kabel in plaats van de gebruikelijke zwarte kabel. Deze komt dus van onder je dashbord uit de verdeelkast en is wel degelijk een 15 (dus +12V na omdraaien kontaktsleutel) maar...... Dit is een weerstandskabel, waardoor er na het starten maar 9V meer op je bobijn staat.
Verder zal er vanaf de bobijn klem15 ook een zwarte draad gaan naar je startmotor.
De doorzichtige weerstandsdraad moet je vervangen door een gewone (zwarte) draad, waardoor er gewoon na het omdraaien van je kontaktslot altijd 12V op je bobijn staat in plaats van 9V. De draad die van klem 15 bobijn naar je startmotor gaat haal je dan gewoon weg.
Doe je dit niet dan zal je motor starten en aanslaan bij het omdraaien van je kontaktslot, maar direkt afvallen als je je sleutel loslaat.
Heb je nog vragen , stel maar.
Probleempje is dat bij mij dus de L-jetronic erop zit ipv de LE-jetronic, en dat mijn kabelboom LE jetronic niet hier thuis ligt om een en ander na te zien. Maar ik heb hier wel schema's van de originele GT, van de rekord E en van LE jetronic algemeen , dus zo lukt het wel.
Nu vervolgens:
Ik heb eveneens de elektronische ontsteking eropgezet.
Uit deze stekker heb je 1 kabeltje met stekker dat naar je stroomverdeler gaat (gewoon inpluggen) en 1 kabeltje naar de bobijn met een zwarte,groene en bruine draad.
Dus weer opnieuw, de zwarte draad hang je aan klem 15 bobijn, de groene aan klem 1 bobijn en de bruine verbind je ergens met massa.
Maar kijk hier ook eens:
http://www.mantacabrio.nl/cih le22.htm
vriendelijke groet
Geert