• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

4x4 -> rwd?

Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om je tussenbak vast te lassen, en dan de voorste aandrijfassen te demonteren?

Gr Pascal

Ik zie dat de vraag al eens is gesteld, maar zie geen concreet antwoord die zegt waarom het wel of niet kan.

Is het mogelijk om op een redelijk simpele manier (dwz: wel lassen enzo, maar geen extra onderdelen) een 4x4 vectra of calibra om te bouwen naar achterwiel aangedreven?

Wat ik altijd begrepen heb is de achteras constructie niet sterk genoeg om alleen al achterwielaandrijving te fungeren. Het is ook geen 50/50 systeem, meer 80/20 om net die extra grip te hebben. Het is te simpel om te denken dat je er met het afkoppelen van de voorassen er al bent, mensen verwarren het te vaak met 4x4 systemen van bijv een tereinwagen, die zijn ontworpen om door de blubber te komen, de 4x4 van de calibra en de vectra zijn om extra tractie te creëeren om met hoog vermogen onderstuur tegen te gaan.

Oke, dus eigenlijk zijn die 4x4 systemen gewoon rotzooi omdat de voorwielen alsnog het meeste vermogen krijgen. Dan wordt het misschien zoeken naar een omega ofzo. Bedankt voor de info in ieder geval :)

Mja rotzooi, rotzooi, het is kwetsbaar en niet geschikt voor het gene jij ermee wilt gaan doen. Daar suggereer je net zo alsof een kurkentrekker ook rotzooi is omdat je er geen gat in beton mee kan boren. Het is er gewoonweg niet voor gemaakt.

Haha, ik verwachtte dat het op zijn minst 50/50 zou zijn, vraag me af hoeveel meerwaarde het nog heeft tov het extra gewicht dat je krijgt als het maar 80/20 zou zijn.

origineel gepost door Hacula

Haha, ik verwachtte dat het op zijn minst 50/50 zou zijn, vraag me af hoeveel meerwaarde het nog heeft tov het extra gewicht dat je krijgt als het maar 80/20 zou zijn.

de verdeleing gaat volgens mij ook tot max 50/50

Ah kijk, dat maakt het een stuk interessanter. Dan is het als 4x4 setup toch wel een goeie :thumbup

en de motor olie in de turbo zal het ook niet op prijs stellen. eerst knetter heet gestoot worden en dan wordt ineens de motor afgezet:o.

klinkt toch wel lekker zo'n c20let :vertag

groetjes

Terug
Naar boven