• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Aantal vragen klein onderhoud Corsa 1.4i Automaat

Dim67

Post weinig
Morgen ga ik weer wat verder klussen aan de Corsa (1.4i Automaat) en heb wat vragen:

- Welke versnellingsbakolie kan ik het beste gebruiken en hoeveel liter gaat er ongeveer in? (Automaat)

- Welke koelvloeistof kan ik het beste gebruiken en hoeveel liter gaat er ongeveer in? Is de koelvloeistof van de Gamma even goed als een duurder merk?

- Ik wil de letters "Swing" op de deuren er eigenlijk vanaf hebben (ik ben niet zo'n "swinger" hehe) zit dat geplakt? Hoe haal ik dat er af?

Alvast dank ;)

Automaat? Ben geen kenner maar volgens mij gaat daar gewoon ATF in (Automatic Transmission Fluid, rode olie).

Zal wel een litertje of 2 a 3 zijn verwacht ik. Haal gewoon een keer een 5L jerrycan van dat spul. Het is niet duur en ook te gebruiken voor hydraulische stuurbekrachtiging.

Gewone blauwe koelvloeistof van de Gamma is prima.

Je kan eventueel ook koelvloeistof concentraat halen en dan mixen met gedemineraliseerd water.

Er is ook rode koelvloeistof (of naja, fluorecerend oranje/rood) en dat is zogeheten longlife koelvloeistof. Is opzich niks beter, maar hoeft nooit gewisseld te worden, waar blauwe elke aantal jaren wel zou moeten (maar als je dat niet doet, is er ook niks mis mee btw.)

Letters/emblemen weghalen doe je met een fohn of elektrische verfbrander en een visdraadje.

Verwarmen en dan met je visdraadje er achterlangs zagen.

Er blijft dan wat residu over en dat kan je wegpoetsen met sticker remover of wasbenzine.

Automaat? Ben geen kenner maar volgens mij gaat daar gewoon ATF in (Automatic Transmission Fluid, rode olie).

Zal wel een litertje of 2 a 3 zijn verwacht ik. Haal gewoon een keer een 5L jerrycan van dat spul. Het is niet duur en ook te gebruiken voor hydraulische stuurbekrachtiging.

Gewone blauwe koelvloeistof van de Gamma is prima.

Je kan eventueel ook koelvloeistof concentraat halen en dan mixen met gedemineraliseerd water.

Er is ook rode koelvloeistof (of naja, fluorecerend oranje/rood) en dat is zogeheten longlife koelvloeistof. Is opzich niks beter, maar hoeft nooit gewisseld te worden, waar blauwe elke aantal jaren wel zou moeten (maar als je dat niet doet, is er ook niks mis mee btw.)

Letters/emblemen weghalen doe je met een fohn of elektrische verfbrander en een visdraadje.

Verwarmen en dan met je visdraadje er achterlangs zagen.

Er blijft dan wat residu over en dat kan je wegpoetsen met sticker remover of wasbenzine.

@BlackDevil wrote:Kun je de ATF zelf verwisselen, via een aftapplug zoals met de motorolie?

Yup, je bak heeft een vulplug en een tap-plug.

Tap-plug onder, vulplug opzij meestal. Aftappen en dan vullen tot het uit het vulgaatje druipt. Dan issie vol genoeg (bak is nooit nokkie vol ;) )

@BlackDevil wrote:Kun je de ATF zelf verwisselen, via een aftapplug zoals met de motorolie?

Yup, je bak heeft een vulplug en een tap-plug.

Tap-plug onder, vulplug opzij meestal. Aftappen en dan vullen tot het uit het vulgaatje druipt. Dan issie vol genoeg (bak is nooit nokkie vol ;) )

Wim,

heb hier nog Dexron VI staan, voor de stuurbekrachtiging. Werkplaatshandboek van de Corsa B geeft ook aan dat er bij de automatische transmissie Dexron II in moet. Weet jij wat het verschil dan is tussen beide soorten?

Wim,

heb hier nog Dexron VI staan, voor de stuurbekrachtiging. Werkplaatshandboek van de Corsa B geeft ook aan dat er bij de automatische transmissie Dexron II in moet. Weet jij wat het verschil dan is tussen beide soorten?

zou het niet durven zeggen, maar voor deze opel word voor zowel stuurbekrachtiging als automaatbak Dexron-II voorgeschreven.

Willem

zou het niet durven zeggen, maar voor deze opel word voor zowel stuurbekrachtiging als automaatbak Dexron-II voorgeschreven.

Willem

Een automaat heeft een eigen peilstok trouwens en vul je ook door het peilstokbuisje.

Die pluggen horen bij een handschakel.

Een automaat heeft een eigen peilstok trouwens en vul je ook door het peilstokbuisje.

Die pluggen horen bij een handschakel.

Dexron VI (6) is de laatste versie van ATF olie.

Als je gaat verversen zou ik gewoon Dexron II (2) erin doen.

Heb bij mijn compleet nieuwe automaat gelijk Dexron VI erin gedaan.

Zover ik weet zijn beide types niet compatibel met elkaar.

Dexron VI (6) is de laatste versie van ATF olie.

Als je gaat verversen zou ik gewoon Dexron II (2) erin doen.

Heb bij mijn compleet nieuwe automaat gelijk Dexron VI erin gedaan.

Zover ik weet zijn beide types niet compatibel met elkaar.

Terug
Naar boven