• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Airco repareren en zelf met R134 vullen?

rinus747

Post weleens wat
Waarom wordt er in Nederland zo weinig zelf aan Airco's gedaan?

Kan ik blikjes R134 van bijvoorbeeld 0.5 kg als particulier/hobbyist in Nederland nog wel kopen?

De achtergrond van de vraag is het volgende:

De Airco van mijn Zafira 1.8 uit 2001 werkt, na 13 jaar goede dienst en zonder onderhoud, niet meer.

Toen ik voor de eerste keer in 13 jaar om bijvullen vroeg kreeg ik te horen dat er een lek was in de Condensor.

Op internet heb ik gelezen dat dat inderdaad de meest zwakke plaats is, dus dat zal wel.

Volgens Youtube filmpjes uit USA is reparatie en vullen goed zelf te doen.

Volgorde van het werk is: Zoek/bevestig lek>>Vervangcondensor>>Doe vacuum lektest>>Vervang droger-filter>>Doe vacuum lektest nogmaals >> Vullen met R134 koudemiddel waarbij vooraf PAG olie in de vulslang is gegoten (Of voorgemixt middel gebruiken)......Alle O ringen die je tegenkomt vervangen, en alles tijdens monteren goed met PAG olie insmeren.

Nu worden op buitenlandse internet sites instructies gegeven voor het zelf vullen. Met een set met twee drukmetertjes a 100 euro lijkt diagnose en vullen goed te doen. Dan kan ik voortaan mijn beide auto's zelf een (jaarlijkse) beurt geven, dus het lijkt aantrekkelijk maar eens die kant op te gaan.

De eerste vraag die bij mij op begint te komen is: Kan ik blikjes R134 van bijvoorbeeld 0.5 of 1 kg als particulier in Nederland nog wel kopen? Moet ik bij de autozaak langs of bij een industrieel koelbedrijf?

Terug
Naar boven