• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra F 1.6 Automaat slaat af als hij in D of R wordt gezet

Hallo,

Ben nieuw hier. Ik heb een Astra F 1.6 Automaat uit 1997 met slechts 78.000 echte kilometers op de teller. Van mijn vader geweest. De auto heeft lange periodes in een schuur gestaan. Sinds 2019 rij ik ermee. De motor loopt mooi.

Wat hij vanaf het begin had:

Bij snel van P naar D wisselen begint het automatische versnellingsbak controlelampje (S) te knipperen en de bak springt in het winterprogramma. Dit probleem is te voorkomen door de selectorhandel heel langzaam van P naar D te schuiven. Dan gaat alles goed.

Wat hij sinds kort heeft:

Als hij in D of R gezet wordt slaat hij af.

Na een steenkoude of bedrijfswarme start gaat alles goed. De motor slaat niet af als hij in D of R wordt gezet. Het gebeurt alleen als de auto op bedrijfstemperatuur is geweest en ca. een uur heeft stilgestaan. Dan start de motor zonder verhoogd toerental (geen choke denk ik). Als ik hem vervolgens in D of R zet, sterft de motor af. Het gebeurt niet altijd. Maar soms zijn meerdere pogingen nodig om weg te komen, wat nogal vervelend is. De motor een aantal minuten laten lopen voordat hij in D of R wordt gezet, voorkomt het probleem ook. Maar het is niet handig...

De koelvloeistoftemperatuur sensor is onlangs vervangen. Dit heeft het probleem niet verholpen. Bougies zijn ook vervangen, heeft ook niet geholpen.

In welke richting moet ik het zoeken?

Hartelijk bedankt voor je suggesties!

Frits

Check deze link maar voor het knipperende S probleem:

Ik heb het ook in mijn F uit 1997 met weinig KM-ers gereden, totdat ik hem kocht.

Bovenstaande procedure in 2014 uitgevoerd en moet nu eigenlijk weer.

Bedankt @Corsa_GSi en @Koffie voor je reactie!

De motor is inderdaad een X16SZR.

Hij slaat na een halve seconde af. Het toerental wordt niet verhoogd. In gevallen waar het wel goed gaat, zakt het toerental ongeveer een seconde diep weg, maar hij blijft dan nog net draaien. Van stationair toerentalverhoging is niks te merken bij inschakelen van D of R.

De automatische bak heeft genoeg olie.

De auto reageert meteen op het gas als je snel het gas een beetje intrapt. Maar ik vind wel dat de auto 'lui' aanvoelt (wat misschien niet zo vreemd is met slechts 75 pk...) In de sportstand is de luiheid minder merkbaar.

Toen de buitentemperaturen hoger werden, verdween het probleem van de afslaande motor bij inschakelen van D of R. Ik heb dus het inspecteren / reinigen van de nullaststappenmotor even op de lange baan geschoven...

Maar komende week wil ik hem gaan controleren en zo nodig schoonmaken. Moet hij aangesloten blijven, of kan ik de connector losmaken? Ivm met opnieuw inleren, of is dat niet van toepassing hier?

Dank voor je reactie.

Terug
Naar boven