• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra F 1998 - P0505 Idle Air Control

Hallo,

Ik ben samen met iemand(die veel sleutelt aan auto's) de auto van mijn buurman aan het onderzoeken

het is een Astra F uit 1998 met een X16SZR motor.

Het probleem wat hij heeft is dat de motor onrustig loopt, hij komt niet lager dan 950RPM waarbij 800 de ECU's desired idle speed is.

Wanneer de motor een beetje op temperatuur komt gaat het MM lampje branden en komt code P0505 naar voren.

Daarna komt hij niet meer onder de 1075RPM.

Verder schokt (nu schokte) hij wanneer je probeert weg te rijden in z'n 1, volgens de eigenaar zet hij hem dan altijd maar in z'n 2 want dan schokt hij niet :P

Wat hebben gisteren we vervangen / getest :

1. Stappenmotor vervangen met een van de sloop, resultaat blijft het zelfde.

2. Ander gasklephuis van de sloop erop gezet, hij loopt iets beter maar probleem blijft

3. O2 Sensor ontkoppelt, er komt er geen code bij en is de motor iets rustiger(toerental schommelt minder).

maar hij draait wel op een hoger toerental en in Open loop. De sensor meet tussen de 30 en 850mV, hier is een grafiekje

P5dOiqd.jpg

1fXQf2A.jpg

4. Volgens test C-27 de spanning van de stappen motor meten, mijn voltmeter komt alleen niet onder de 200V wisselspanning dus krijg rare waardes.

We hebben wel via de Tech2 een test kunnen uitvoeren, hebben de stappenmotor uit de gasklephuis gehaald en zien dat de stappenmotor netjes heen en weer gaat dus hij werkt wel.

Wat kan ik zelf nog verzinnen :

1. Pakking tussen gasklephuis vervangen, deze ziet er niet al te best meer uit maar zou volgens de gene waarmee ik samenwerk nog voldoende moeten dichten. Wat kan ik gebruiken om een leaktest daar uit te voeren ? heb gehoord dat carberateur reiniger spuiten nog wel eens wil werken.

2. Verdere meting verrichten op de kabel van de stappenmotor, heb nu wel een goede meter.

3. SPS update uitvoeren, Opel heeft een update waarin dit probleem wordt opgelost :

"Change calibration parameters to fix throttle body mechanical accuracy problem"

Klinkt bekend ?

4. Verdere leaktests uitvoeren op verschillende plekken

Dus dat is de situatie tot zo ver, hebben jullie nog suggesties ?

Welke dingen kan ik verder gebruiken om op valse lucht te testen ?

Alvast bedankt :)

Terug
Naar boven