Sterker nog, als je een lampje er in zet met minder dan 2 watt vermogen laad je accu ook niet bij!! De stroom die dat lampje trekt bepaald primair hoeveel laadstroom je dynamo gaat leveren.
Meer laadstroom dan 1/10C is over het algemeen erg schadelijk voor een loodaccu trouwens. Daarvandaan dat met startkabels starten van een zeer lege accu al gauw nog meer schade aan de accu oplevert omdat er dan gigantisch veel stroom naar de lege accu gaat lopen...
Dan nog even, je berekening van 86A klopt niet helemaal hoor. Muziek is geen gelijkstroom heh.:vertag Dus die stroom loopt alleen maar als piekstroom. Gemiddeld zal dat aanzienlijk lager liggen, bij gemiddelde muziek zelfs een tiende van de piekstroom. Bij heftige house (blokgolven!) loopt er misschien een kwart van die stroom gemiddeld, maar écht niet meer....
Je berekening klopt aardig goed voor het berekenen van een voeding, want om die pieken op te vangen moet je voeding het eigenlijk wel continu kunnen leveren. Maar voor het berekenen van de accu duur is het zelfs conservatief om van een kwart uit te gaan....:angel
Dus die accu lijkt me wel aardig gaar inderdaad. Meestal gaat een auto accu niet veel langer mee dan vier jaar, en dat kan zo maar korter zijn als hij wel eens 'mishandeld' is. En dan bedoel ik niet eens heftig ontladen, want dat kunnen ze erg goed hebben, maar vooral te snel opladen is funest, eigenlijk is je accu al onmiddelijk beschadigd als je dit al één keer doet!
Eigenlijk zou je een erg ver ontladen accu eerst met een goede lader wat moeten opladen. Of als het dan persé snel moet, begrens dan in ieder geval de stroom naar de lege accu! Dit doe je door er een dikke weerstand tussen te plaatsen.
Heb je bijvoorbeeld een 70Ah accu, hou dan 7A aan als laadstroom. Om dus niet boven de 7A te komen pak je een minimaal 2ohm weerstand met een vermogen van minstens 100 watt.
Zeker als je een dure accu hebt raad ik dit ten strengste aan! Alleen wel effe opletten dat je daarna niet de auto gaat starten door die weerstand heen!!!
Bij een oude auto kun je vaak als de motor loopt ongestraft even de accu los koppelen om dan de weerstand te verwijderen, maar met een moderne auto met een kwetsbare ECU er in is dit zeer onverstandig.
Je zou dan een setje kunnen maken met wat poolklemmen en dikke kabel zodat je die weerstand er tussen kan hangen die zodra de motor loopt overbrugd kan worden met een kort stukje kabel zodat je weer ongestraft kan starten als de accu weer vol genoeg is (na een half uurtje rijden bijvoorbeeld) En als dat punt weer bereikt is haal je het setje er weer tussen uit als de motor niet loopt....
Wel altijd HEEL GOED opletten dat je geen kortsluiting maakt!
Ik raad dus aan om de lege accu massa los te maken van de auto massa voor het starten, dan de volle accu met de minpool aan de auto massa hangen en de lege accu met de weerstand massa laten maken. De + pool (die het gevaarlijkst is!) kun je dan op de gebruikelijke manier blijven doen. Als de motor dan loopt kun je als de volle accu er weer vanaf is de weerstand overbruggen met vaste kabel.