• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

[ASTRA G] X16SZR kaput! En nu? Blok vervangen dan maar!

Besten~

Zelf had ik het nooit voor mogelijk gehouden, maar de X16SZR uit mijn 2000 5-deurs hatchback is rijp voor de hoogovens. In 't centrum van Amsterdam tijdens het wegrijden bij een verkeerslicht ging het ineens helemaal mis met het trouwe 8 kleppertje. Vermogen viel met schokken weg en na 200 meter durfde ik mijn snel gekozen parkeervakje niet meer uit. Tijdens die laatste paar stapjes flikkerden nog kort het motorstorings- en oliedruklampje. Kon gelukkig nog naar huis gesleept worden (toch wel een hele beleving zo door de Coentunnel op 3 meter achter je sleper) en heb vandaag eens op m'n gemak gekeken wat er nou scheelt.

Door de bougie gaten zag ik vreemde krassen en deuken in de zuigers. De olie rook erg vreemd, alsof er benzine door heen zat en ook wat verbrand, uitlaatgassig zegmaar. Ook viel me op dat de olie metaal poeder leek te bevatten, net als de topjes van de bougies. Toen kon ik niks anders meer verzinnen dan het kleppendeksel los te halen en eens de stoters te bekijken. Meteen was het te zien, de beruchte 4e cilinder. Geen idee wat er precies gebeurt is, of de distributie versprongen is (al is die pas 12.500km / 1 jaar oud) of dat er een klep stomweg is blijven hangen en dat de zuiger hem met Mach 2 door de stoter geramd heeft, ik zou het niet weten. Hier onder een paar foto's van de schade en wat ik nog rond om de 4e cilinder klepstoters heb opgevist.

IMAG0173.jpg

IMAG0176.jpg

IMAG0199.jpg

IMAG0196.jpg

IMAG0194.jpg

IMAG0200.jpg

Nou is m'n Astra verder in top staat en zitten er al vele tientallen al dan niet honderden uren aan hobbywerk in. Om hem nou weg te doen is voor mij geen optie. Dan blijven er een aantal opties over. De huidige motor reviseren; wat veel te duur gaat worden vanwege de schade aan de kleppen, stoters, zuigers en waarschijnlijk dus ook cilinders. Een complete motor daar in tegen is tweedehands zeker te doen. Incl. garantie kwam ik na kort zoeken rond de 450 uit. Vandaar dat hier mijn keuze op is gevallen.

Nou wil ik het meteen goed doen dus zou het volgende er nog bij komen:

Koppeling nakijken en eventueel gedeeltelijk reviseren

Waterpomp

Distributie

Thermostaat

Disontsteking

Bougiekabels

Bougies

Multiriem

Dit gaat mijn eerste motor-transplantatie worden, gelukkig gaat een maatje van me die automonteur is me er bij helpen. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten? De ECU en kabelboom behoud ik, aangezien ik nog ;) niet wil rommelen met Tech2 en ik op een aantal plekken verbeteringen heb doorgevoerd. Ik zal dit topic de komende periode bijhouden terwijl het project vordert!

-Xaevion

Terug
Naar boven