• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra H 1.7 CDTI turbo probleem of koppelingsschakelaar?

Astra-H

Post weleens wat
Hallo jongens. Ik sta voor een dilemma. Tijdens mijn reis naar vakantieoord is mijn motormanagementlampje gaan oplichten en motor is gaan inhouden. Dit komt veelal voor bij heuvelachtige wegen. Als ik dan even blijf rijden, gaat het lampje uit en motor houdt niet meer in. Zo heb ik een kleine 2000 km gereden. Bij uitlezen komt turbo boost valve naar voren maar de lokale Opel dealer meent dat de turbo kaduk is en vervangen moet worden met de turboalve en turbo druk regelaar (die schijnt naar ik lees de probleemverorrzaker te zijn in de meeste gevallen).

Wie heeft dit ook gehad? Wat is jullie advies?

Turbo vervangen of die regelaar en dan even aanzien. Ik moet over een paar weken weer terug naar NL.

Alvast bedankt.

edit: foutcode is P0234 (net losgekregen van de dealer)

@CarloAstra wrote:Eerst altijd klepje vervangen! Willen ze dat niet, rijd je naar ander toe.

Dank je Carlo, ik heb de auto daar idd weggehaald en laat ergens anders de klep vervangen.

En, is het gelukt?

Ik heb ongeveer hetzelfde: Turbo doet helemaal niet mee (klepje gaat ook niet open) en zodra je echt wat power nodig hebt (bv snelweg op) gaat het motormanagement lampje aan om vervolgens pas weer uit te gaan als de motor uitgezet wordt. Ben gister terug gereden vanuit Z-Duitsland wat geen pretje is zonder turbo... :(

Uitlezen moet nog, met die van een vriend mij lukte het niet (wel verbinding, maar het EGR system bleeft op WAIT staan en er komen _geen_ codes). Maar de klep dan dus ook zeker voor dit soort problemen zorgen? Als dat het zo is zou het mooi zijn :)

Hoi, ik rij deze week langs een andere garage en laat de klep vervangen. I"ll keep you informed.

Update:

Ik heb nog niets laten vervangen omdat men voor het onderdeel imo veel te veel vroeg. Ik ben inmiddels weer in het land en ben zojuist gaan informeren bij de dealer wat het onderdeel kost. Ik had het plaatje al gevonden via ecat24.com maar daar staan natuurlijk geen prijzen.

De dealer wist niet precies om welke klep het ging en ik ben het ook domweg vergeten. Volgens mij ging het om nummer 5 maar deze zit volgens de dealer niet op mijn Astra. Het moet dan om nummer 6 of 8 gaan. Tussen die twee zit tamelijk een prijsverschil.

Kan iemand mij wellicht vertellen welke van die twee het is (Turbo Boost Valve)?

Alvast bedankt.

heb je met een losse vacuumpomp geprobeerd om de klep van de turbo te bedienen. Als je die mogelijkheid hebt dan kun je controleren of stangetje wat de turbodruk regelt wel of voldoende beweegt.

Soms zit dit stangetje vast en krijg je dus turbodruk problemen

Paul bedoeld dat de Vlinderklepjes in de turbo vast gaan zitten, (vaak door vervuiling..(rustige rijstijl)).

dan kan je op het vacuumpotje dat op de turbo zit een vacuumpomp (laten) zetten om te kijken of deze nog volledig vrij bewegen.

De turbo zit tussen de motor en de radiateur in.

De vacuum actuator (potje met een zwart slangetje erop) zit aan deze turbo geschroefd...

Willem

Thanks. Dus het zou kunnen zijn dat het motormanagementlampje brandt door een kapotte koppelingsschakelaar?

Dank jullie wel. Ik heb alles gewist maar deze kwam weer terug.

B3794 - Weerstandbereik/rendement circuit "instel"schakelaar cruise control

Ik ga zo weer uitlezen. Ik heb de koppelingsschakelaar getest alsmede de remschakelaar en ze lijken goed te reageren. Ik ga morgen gewoon een nieuwe koppelingsschakelaar en als het niet duur is ook een remschakelaar.

I let you know.

Motorlampje is voor de tweede keer gaan oplichten vandaag. Ik reed 135 km/u en toen kwam die. Motor uit en dan weer aan gaat het lampje weg.

Ik moet nu echt de turbo verdenken zeker? Ik baal er echt van.

Willem,

Ja, die is al vervangen. Ik heb hem uitgelezen en zie alleen een foutmelding bij CIM en REC. In REC is een communicatiefout te zien en in CIM cruisecontrol instelunit fout. Het lijkt mij sterk dat deze het storingslampje laten branden.

Of heb ik het mis. Cruise Control springt weleens op "uit", dat wel.

Terug
Naar boven