• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra-H is back met een andere Opel

Hallo allen,

Sommigen van jullie kennen mij al. Ik had in februari 2013 een Astra H 1.7 CDTI gekocht met bijna 200k op de teller. Het waren snelwegkilometers. Hoofdstuk Astra is inmiddels afgesloten wegens hoge kosten i.v.m. een kapot vliegwiel.

Na de Astra ben ik op zoek gegaan naar een jonge occasion uit VAG maar met weinig km-stand en goed onderhouden werd het toch niets binnen mijn budget voor een 2e auto. Uiteindelijk toch bij Opel gaan zoeken en laatst kwam ik uit bij een Meriva A Cosmo uit november 2003 met 98k (origineel) op de teller. Het is een 1.6 16V (Z16XE) met airco, cruise control en twee elektrische ramen. Hij heeft ook mistlampen. Volgens mij is het een luxe uitvoering. Hij heeft namelijk ringen rondom de tellers en achter een aansteker met daaronder een extra 12V input).

Auto is goed onderhouden maar toch ga ik voor het weekend lucht-, pollen- en brandstoffilter vervangen. Van bandstoffilter weet ik niet waar dat zit (volgens sommige sites in de tank). Wie kan daar een uitsluitsel over geven? En waar zit het pollenfilter? Achter de dashkast of in de motorruimte? Ook komen er 4 nieuwe bougies in. Olie laat ik wel ff zitten. Die is recentelijk vervangen en ziet er nog goed uit. Ook distributieriem laat ik een tijdje zitten omdat deze in 2009 bij een km-stand van 71k is vervangen.

Verdere aandachtspunten zijn, die ik snel ga aanpakken:

- motortemperatuurmeter blijft lang laag (schijnt normaal te zijn), check ik met een nieuwe thermostaat en sensor (november 2014);

- benzinemeter doet raar onder het rijden (tankventielklep? vacuüm in de leiding?) z.s.m,

- aircoknop blijft af en toe hangen (gangbaar maken of een 2e hands ander unit scoren), z.s.m,

- andere radio erin i.p.v. CDR 500 VDO (november 2014),

- nieuwe automatten (januari 2015 of maart 2015 na de "winter"),

- carkit inbouwen (of een radio met carkit kopen).

- nieuwe sleutelmatjes bestellen met drukknoppen (1 sleutel),

- nieuwe richtingaanwijzerhendel (huidige is niet meer 100%).

Foto's volgen nog...

Terug
Naar boven