• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra H - ventilator kachel blijft draaien

Vanmorgen wilde de Astra H niet starten. Accu leeg. Omdat de accu uit 2004 is, heb ik 'm maar vervangen. Toch is dat waarschijnlijk niet de oorzaak. Al een tijdje valt me namelijk op dat de auto geluid maakt terwijl ie uit staat.

De auto staat binnen en zo nu en dan kom ik in de schuur om iets uit de vriezer te halen en dan hoorde ik geluidjes achter het dashboard vandaan komen. Geluiden die voor mij klinken als het verstellen van ventilatiekleppen. Alsof een klep niet goed wil sluiten en het systeem het maar opnieuw en opnieuw blijft proberen.

Nieuw sinds vandaag is het feit dat de ventilator (aanjager interieur) op een laag toerental blijft draaien terwijl de motor uit is en ik de sleutel uit het contact heb. Ook reageert de ventilator niet op de ontwasemknop. Normaal gesproken zorgt een druk op de ontwasemknop voor een enorm kabaal en heel veel luchtverplaatsing. Ook reageert de ventilator niet op het draaien aan de standenknop. De display reageert wel op het draaien (van 0 tot 7), maar de ventilator draait op een constant toerental verder.

Toch kan de ventilator nog wel een hoog toerental halen. Als ik de temperatuur naar Lo zet, dan begint ie ineens als een gek te blazen (het was in de auto een graad of 20)...

Een paar vragen:

1. Ik wil morgen wel graag de auto kunnen starten. Wat zal ik doen? De zekering van de kachel-ventilator verwijderen of de accupool loshalen?

2. Kan ik de oorzaak uit de computer lezen?

3. Wat kan de oorzaak van het ventilatorprobleem zijn?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

:agent

het is normaal dat je ventilator even blijft draaien als de motor uit staat maar na een paar minuten hoort die wel uit te gaan en, uit te blijven .

misschien is de schakelaar wel kapot en, blijft er constant stroom op de ven staan .

de accu pool er afhalen kan maar het vervelende is dat je alle radio zenders en je klok dan weer opnieuw moet instellen, als je ven blijft draaien is het misschien makkelijker om de stekker van de ven er af te trekken of, inderdaad de zekering er uit trekken.

het heeft alleen zin om de auto uit te lezen als je mm lampje heeft gebrand, je kan de astra h zelf uit lezen ,ik heb hier geen ervaring mee dit is een gekopieerd stukje van een andere site misschien heb je er wat aan.

Je kunt de meeste foutcodes zelf uitlezen bij de Astra H.

- ga in de auto zitten

- trap het rempedaal en het gaspedaal tegelijk volledig in

- draai nu de contactsleutel om tot de lampjes in je dashboard aan gaan (niet starten!)

In je kilometerteller (midden onder tussen snelheidsmeter en toerenteller) verschijnen na een paar seconden achtereenvolgens de foutcodes die in het systeem zitten (ECN.......). Als de kilometerstand weer verschijnt, ben je klaar. Gebeurt er niets, dan zitter er geen fouten in.

ECN staat overigens voor Error Code Number. De eerste 4 posities bevatten de foutsoort, de laatste 2 een waarde.

Bijvoorbeeld: ECN 227911 ?

het is normaal dat je ventilator even blijft draaien als de motor uit staat maar na een paar minuten hoort die wel uit te gaan en, uit te blijven .

misschien is de schakelaar wel kapot en, blijft er constant stroom op de ven staan .

de accu pool er afhalen kan maar het vervelende is dat je alle radio zenders en je klok dan weer opnieuw moet instellen, als je ven blijft draaien is het misschien makkelijker om de stekker van de ven er af te trekken of, inderdaad de zekering er uit trekken.

het heeft alleen zin om de auto uit te lezen als je mm lampje heeft gebrand, je kan de astra h zelf uit lezen ,ik heb hier geen ervaring mee dit is een gekopieerd stukje van een andere site misschien heb je er wat aan.

Je kunt de meeste foutcodes zelf uitlezen bij de Astra H.

- ga in de auto zitten

- trap het rempedaal en het gaspedaal tegelijk volledig in

- draai nu de contactsleutel om tot de lampjes in je dashboard aan gaan (niet starten!)

In je kilometerteller (midden onder tussen snelheidsmeter en toerenteller) verschijnen na een paar seconden achtereenvolgens de foutcodes die in het systeem zitten (ECN.......). Als de kilometerstand weer verschijnt, ben je klaar. Gebeurt er niets, dan zitter er geen fouten in.

ECN staat overigens voor Error Code Number. De eerste 4 posities bevatten de foutsoort, de laatste 2 een waarde.

Bijvoorbeeld: ECN 227911 ?

Eerste 4 is de foutcode.

De laatset 2 kun je als eindgebruiker wel vergeten, dat is de sympton byte. Kunnen wij niets mee.

Eerste 4 is de foutcode.

De laatset 2 kun je als eindgebruiker wel vergeten, dat is de sympton byte. Kunnen wij niets mee.

Bedankt voor de reacties!

De ventilator draaide na een uur nog steeds. Ik heb zekering 3 er maar uitgehaald (zekeringkast onder motorkap). Toen werd het wel stil.

Ik heb geen vreemde lampjes zien branden. Wel geeft ie al een paar weken in het dashboard aan dat er een beurt nodig is [Insp 0].

Hij moet ook weg voor de APK dus ik zal 'm binnenkort toch maar naar de garage brengen. Misschien kunnen die er wat mee.

Bedankt voor de reacties!

De ventilator draaide na een uur nog steeds. Ik heb zekering 3 er maar uitgehaald (zekeringkast onder motorkap). Toen werd het wel stil.

Ik heb geen vreemde lampjes zien branden. Wel geeft ie al een paar weken in het dashboard aan dat er een beurt nodig is [Insp 0].

Hij moet ook weg voor de APK dus ik zal 'm binnenkort toch maar naar de garage brengen. Misschien kunnen die er wat mee.

De weerstand van de aanjager. Klinkt logisch. Weet iemand waar ik dat ding ergens in mijn Astra H kan vinden? Is dat eenvoudig te vervangen?

De weerstand van de aanjager. Klinkt logisch. Weet iemand waar ik dat ding ergens in mijn Astra H kan vinden? Is dat eenvoudig te vervangen?

Volgens een handboek moet de weerstand van de aanjager achter het dashboardkastje zitten. Ik heb het dashboardkastje verwijderd (4 torx-schroeven en 1 verlichtingsstekker) en toen zag ik dit:

aanjager.JPG

Waar zit nu de weerstand? Weet iemand waar ik moet zijn?

1.

stekker1.JPG

2.

stekker2.JPG

3.

stekker3.JPG

Volgens een handboek moet de weerstand van de aanjager achter het dashboardkastje zitten. Ik heb het dashboardkastje verwijderd (4 torx-schroeven en 1 verlichtingsstekker) en toen zag ik dit:

aanjager.JPG

Waar zit nu de weerstand? Weet iemand waar ik moet zijn?

1.

stekker1.JPG

2.

stekker2.JPG

3.

stekker3.JPG

Vandaag is de auto voor een grote beurt en APK naar de garage geweest. De zogenaamde voorschakelweerstand is vervangen en nu is alles weer in orde.

Waar het ding zit en hoe ie eruit ziet weet ik helaas nog steeds niet (ziek in bed, vrouwlief heeft de auto opgehaald). Wat ie kost weet ik nu wel € 160 euro ! Tssss.

Als iemand me nog een keer kan vertellen hoe dat ding eruit ziet en waar ie zit, graag.

Vandaag is de auto voor een grote beurt en APK naar de garage geweest. De zogenaamde voorschakelweerstand is vervangen en nu is alles weer in orde.

Waar het ding zit en hoe ie eruit ziet weet ik helaas nog steeds niet (ziek in bed, vrouwlief heeft de auto opgehaald). Wat ie kost weet ik nu wel € 160 euro ! Tssss.

Als iemand me nog een keer kan vertellen hoe dat ding eruit ziet en waar ie zit, graag.

Terug
Naar boven