• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

auto verkopen of demonteren?

Ik heb wegens gezinsuitbreiding mij opel astra van (bedrijfswagen, 3 deurs, 1,7 TDI, 2000) vervangen door een toevallig vrijwel identieke wagen (station, 5 deurs, 1,7 CDTI njoy, 2003).

Omdat de marktwaarde van bedrijfswagens erg slecht is, vraag ik mij af of het een goed idee is de oude wagen te demonteren en de onderdelen te bewaren. De nieuwe wagen lijkt er zoveel op dat ik vermoed dat veel onderdelen kunnen worden uitgewisseld.

Is dit een bruikbaar plan?

ja dat heeft wel wat, maar je kunt de onderdelen ook wel verkopen er zijn genoeg mensen die wat willen kopen omdat iets defect is gegaan.

Volgens mij zit er tussen een CDTi en een DTi motor nogal wat verschil (CDTi is dacht ik common rail en een DTi niet ?)

Motorisch zullen er dan denk ik weinig delen die je kan overzetten omdat daar dan nogal wat verschil tussen zit.

Qua interieur en exterieur delen zou je wel eea kunnen omwisselen alleen moet je jezelf de vraag stellen of het ook echt de moeite loont om dat te gaan doen.

Ik kan vanachter een toetsenbord natuurlijk niet inschatten wat je oude bedrijfswagen nog waard is (hangt ook van de km stand ed af), maar met 2 stoelen (gok dat je een GL uitvoering hebt ?), een dashboard, 2 airbags, bumpertjes en lichtunits zit je nog lang niet aan de prijs die je er wellicht als complete auto voor terug krijgt ?

Een beetje Astra G Van doet nog een 1500 - 3500 (ex btw) op dit moment.

Je zult de auto ook ergens moeten kunnen stallen, ondertussen schorsen en dan maar afwachten tot er iemand voor een knopje of lampje komt.

Uit ervaring van heel dichtbij weet ik dat het heel moeilijk is om een donor auto helemaal in onderdelen te verkopen.

Zet m anders eens gewoon te koop met een paar mooie foto's. Kijk je na een week of 2 a 3 of je reactie hebt gehad en dan kun je altijd daarop nog je besluit baseren.

De inruilprijs bij een dealer is overigens altijd om te huilen, zeker als je een bedrijfswagen wilt inruilen op een personenwagen...

Kan je trouwens niet wat foto's plaatsen van je beide auto's ?

Gr. Arjan

OK, bedankt voor de informatie. Men heeft 800 euro geboden, dat vind ik veels te weinig. Ik dacht aan onderdelen die makkelijk zouden moeten lopen anders dan wat je al genoemd hebt: brandstofpomp (veel vervangingsvraag en duur!), trekhaak, 5 wielen, accu, startmotor, radio/cd, ruitenwissermotoren, luchtmassameter en vast nog een aantal onderdelen die ik niet eens ken :hmmz

De achterbumper heeft een klap gehad dus die gooi ik maar weg :P Een foto nemen.. ik moet hem dan wel eerst even wassen en verkoopklaar maken. De buitenkant heeft een parkeerdeukje, nooit echte botsingen gehad.

Als ik hem uit elkaar zou halen dan dacht ik aan het opslaan van de bruikbare onderdelen en het karkas afvoeren, desnoods bewaar ik de onderdelen een jaar, die hoeven morgen niet verkocht te zijn. Wat is een realistisch bedrag voor tweedehands Opel onderdelen? Is hier een beetje een markt in? Ik heb weinig houvast aan marktplaats waar je ofwel 'bieden' ziet ofwel een vraagprijs maar niet wat er echt voor betaald is. De ervaring van het uitelkaar halen van een auto is in elk geval de moeite waard.

Terug
Naar boven