• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

banden raken spatbordranden

pizza

Post weinig
Heb voor een tijdje geleden andere velgen voor onze Astra G Caravan gekocht.

De velgen kwamen onder een Astra H vandaan.

Velgmaten van de nieuwe zijn: 225 / 45 R17

Vandaag de velgen er onder gezet en naar Duitsland gereden.

Bij de eerste drempel die ik tegen kwam in onze wijk hoorde ik bij het inveren een schurend geluid.

De banden voor raakten de spatbordranden.

Bij de oude velgen (195 / 60 R15) had ik hier nooit last van.

Zag nu dat de velgen ook meer naar buiten stonden.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?

P1030604.jpg

P1030603.jpg

P1030602.jpg

die banden zijn volgens mij niet echt geschikt voor een astra G ze zijn te breedt en de et waarde is volgens mij helemaal niet goed.

die banden zijn volgens mij niet echt geschikt voor een astra G ze zijn te breedt en de et waarde is volgens mij helemaal niet goed.

Standaard ligt er ET37 op een H en ET49 op een G.

Welke ET waarde deze velgen hebben kan je aan de binnenzijde van de velg zien. Kijk ook even naar de J waarde. Die zou bij jou G vermoedelijk 6 zijn en bij deze 6,5.

Concreet houdt dat in dat de Astra H velgen 12mm meer naar buiten komen dan bij de Astra G velgen het geval was.

Dit ga je zelfs met een lagere wang niet oplossen, denk dat je ook met insturen eea gaat raken.

Andersom was het geen probleem geweest, dan kan je adapterplaten gebruiken die de velg verder naar buiten laten komen, in jou geval zit er denk ik weinig anders op dan andere velgen te gaan zoeken.

Gr. Arjan

Standaard ligt er ET37 op een H en ET49 op een G.

Welke ET waarde deze velgen hebben kan je aan de binnenzijde van de velg zien. Kijk ook even naar de J waarde. Die zou bij jou G vermoedelijk 6 zijn en bij deze 6,5.

Concreet houdt dat in dat de Astra H velgen 12mm meer naar buiten komen dan bij de Astra G velgen het geval was.

Dit ga je zelfs met een lagere wang niet oplossen, denk dat je ook met insturen eea gaat raken.

Andersom was het geen probleem geweest, dan kan je adapterplaten gebruiken die de velg verder naar buiten laten komen, in jou geval zit er denk ik weinig anders op dan andere velgen te gaan zoeken.

Gr. Arjan

En dat lost op aan de klacht :hmmz ? Niks aangezien het probleem blijft dat de velgen nog steeds zover naar buiten staan.

Die 215-40-17 band is overigens ook nog eens 2cm kleiner dan de band die TS nu heeft.

Daarbij heeft hij met die 215-40 banden ook een tellerafwijking van bijna 5%.

De enige juiste maat onder deze Astra G zou zijn 225-45-17 want die is qua omtrek identiek aan 195-60-15 die er al onder zaten

En dat lost op aan de klacht :hmmz ? Niks aangezien het probleem blijft dat de velgen nog steeds zover naar buiten staan.

Die 215-40-17 band is overigens ook nog eens 2cm kleiner dan de band die TS nu heeft.

Daarbij heeft hij met die 215-40 banden ook een tellerafwijking van bijna 5%.

De enige juiste maat onder deze Astra G zou zijn 225-45-17 want die is qua omtrek identiek aan 195-60-15 die er al onder zaten

De pest is dat ik de velgen net gekocht heb en heb er gisteren 2 nieuwe banden op laten zetten.

Een kleinere bandenmaat houd dus in dat ik m'n setje velgen kan verkopen.

Heb ik er zelf niks aan gehad / krijg er niks meer voor.

De pest is dat ik de velgen net gekocht heb en heb er gisteren 2 nieuwe banden op laten zetten.

Een kleinere bandenmaat houd dus in dat ik m'n setje velgen kan verkopen.

Heb ik er zelf niks aan gehad / krijg er niks meer voor.

Enige andere optie is dan of bumpstops monteren wat er eigenlijk op neerkomt dat je 0,0 vering meer hebt of de velgen wegbrengen en een stuk laten afdraaien zodat je een hogere ET waarde creeert. Dat laatste lijkt me geen optie omdat dan de banden eraf moeten en je ze daarna ook weer opnieuw kunt laten balanceren. Daarnaast zou ik ook voor mezelf gaan afvragen of dat het (financieel) allemaal wel waard is.

Is opnieuw te koop zetten geen optie en dan op zoek naar naar andere velgen ?

Enige andere optie is dan of bumpstops monteren wat er eigenlijk op neerkomt dat je 0,0 vering meer hebt of de velgen wegbrengen en een stuk laten afdraaien zodat je een hogere ET waarde creeert. Dat laatste lijkt me geen optie omdat dan de banden eraf moeten en je ze daarna ook weer opnieuw kunt laten balanceren. Daarnaast zou ik ook voor mezelf gaan afvragen of dat het (financieel) allemaal wel waard is.

Is opnieuw te koop zetten geen optie en dan op zoek naar naar andere velgen ?

zou zonde zijn om die wielen er onder weg te gooien. lijkt super dik man!!!

hier in marum rijd ook een astra g station met dezelfde wielen :thumb :thumb

Terug
Naar boven