origineel gepost door kaneelschep
Ik was van plan een poort van zo 5 tot hooguit 7 cm diameter te gebruiken en die zo 12-15 centimeter naar binnen. Ongeveer tot de magneet vd woofer.
Ik las ergens dat ze elkaar moeten kunnen zien.
Wat bedoel je met 9:1? Diepte:breedte? of speakerdiameter

oortdiameter?
Nu heb ik helemaal nog geen pijp, maar wel al gaten. Blazen dat ze doen uit die gaten
Kan vast niet goed zijn.. en je krijgt een fluffy bas..
Elke keer als ie wat harder gaat ruikt mn hele auto zwaar naar de siliconekit uit de kist
Een stuk pijp zou ook kunnen... heb nog wel wat afvoerpijp voor de wasmachine liggen..
Maar goed. als het toch maar paar euro kost wil ik het wel beetje netjes doen. Heb geen gereedschap om die pijp af te draaien voor mooi randje ofzo.
Ik laat nog wel horen/zien wat het geworden is!
De 9:1 verhouding is voor een sleufpoort.
Niet voor een ronde poort aangezien deze geen breedte x hoogte heeft.
De diameter en lengte van de poort worden altijd berekend door middel van de kistberekening. De diameter bepaald grote deels de druk die de woofer kan veroorzaken (kleine diameter veel druk / grote diameter weinig druk)
Maar er zit wel een maar aan, als je een te kleine diameter gebruikt kan de woofer beschadigen of zelfs geen druk opbouwen omdat het woofer opervlak vervormt door de te hoge druk.
De lengte van de poort bepaald de diepgang van de kist, ook wel de tuningsfrequentie genoemd. een langere poort gaat dieper als een korte poort.
Het verhaal van dat de woofer de poort moet kunnen zien is dat er geen dempingsmateriaal tussen mag zitten. Zo lang er een vrije weg tussen de woofer en de poort beschikbaar is, wordt dit gezien als dat de woofer de poort kan zien.