• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

cabriokap vervangen

een how to zou wel mooi zijn inderdaad.. Ik ga me kap er zaterdag vanaf halen en ben ook benieuwd hoe hij vast zit. Aan de buitenkant zit ook aan beide kanten een schroef/bout. Moeten deze ook los(in de hoeken van het dak, bij de zijruiten)

de schroef in de hoeken is denk ik voor bevestiging van de bescherm hoes

dit is namelijk een drukker

deze moeten idd los

kap zit vast op

de scharnieren achter de interieurkappen 3 m8 bouten per kant

kabel door het doen en om de achter zeide van de auto aan de uiteinden 2 m6 draad einden

net achter de achterruitjes zitten per kant 2 plaatjes in het doen met 2 m4 of m5 moertjes

monteren

eerst de m8 bouten het frame monteren

dan de 2 plaatjes in de zeikanten nabij de achterruitjes

kabel monteren en iets op spanning zetten

dan met een klosje de kabel om de auto heen in de ''goot'' kloppen en weer kabel aandraaien en dit een aantal keren doen tot de dakrand goed gespannen staat

dan de 2 drukkers tbv bescherm hoes vast schroeven

demonteren van alleen buitendak kan ook

maar hier wil ik op terug komen tzt aangezien ik mijn dak even moet repareren

de schroef in de hoeken is denk ik voor bevestiging van de bescherm hoes

dit is namelijk een drukker

deze moeten idd los

kap zit vast op

de scharnieren achter de interieurkappen 3 m8 bouten per kant

kabel door het doen en om de achter zeide van de auto aan de uiteinden 2 m6 draad einden

net achter de achterruitjes zitten per kant 2 plaatjes in het doen met 2 m4 of m5 moertjes

monteren

eerst de m8 bouten het frame monteren

dan de 2 plaatjes in de zeikanten nabij de achterruitjes

kabel monteren en iets op spanning zetten

dan met een klosje de kabel om de auto heen in de ''goot'' kloppen en weer kabel aandraaien en dit een aantal keren doen tot de dakrand goed gespannen staat

dan de 2 drukkers tbv bescherm hoes vast schroeven

demonteren van alleen buitendak kan ook

maar hier wil ik op terug komen tzt aangezien ik mijn dak even moet repareren

oke dankje, Ik ben bezig me cabrio volledig te strippen en wil dan zoveel mogelijk vervangen. ik ga waarschijnlijk zaterdag aan de cabriokap beginnen.

Heb afgelopen zaterdag namelijk geen tijd gehad doordat ik 2 nieuwe rekken geplaatst heb in me garage voor gereedschap en opslag. Stevige, goede rekken met 5 planken die elk 175kg kunnen hebben en nou komt het mooiste, Te krijgen voor €26,- bij de Aldi. Het was dat ik ze bij een vriend tegenkwam toevallig. Misschien een idee voor de mensen hier.

oke dankje, Ik ben bezig me cabrio volledig te strippen en wil dan zoveel mogelijk vervangen. ik ga waarschijnlijk zaterdag aan de cabriokap beginnen.

Heb afgelopen zaterdag namelijk geen tijd gehad doordat ik 2 nieuwe rekken geplaatst heb in me garage voor gereedschap en opslag. Stevige, goede rekken met 5 planken die elk 175kg kunnen hebben en nou komt het mooiste, Te krijgen voor €26,- bij de Aldi. Het was dat ik ze bij een vriend tegenkwam toevallig. Misschien een idee voor de mensen hier.

zal er aan denken en foto's maken. P.s. : kan ik het beste de binnenhemel eerste demonteren en hoe? of waar moet ik bij de binnenhemel beginnen.

zal er aan denken en foto's maken. P.s. : kan ik het beste de binnenhemel eerste demonteren en hoe? of waar moet ik bij de binnenhemel beginnen.

als je de hele kap er afhaald hoeft de binnenhemel er niet uit

als je alleen het buitendak wil vervangen ook niet

alleen buitendak

achter interieur kappen demonteren

dan de 2 plaatjes bij de achter ruitjes

spankabel losmake die om de achter kant zit

de rummers op het dak die afsluiten bij de ramen licht inspuiten met wd 40 dan kan je ze uit de houder schuiven (heel voorzichtig

de houders van de rubbers zitten geschroeft die moeten er af waar het dak er onder zit

dan de strip boven de voorruit losboren ( popnagels )

hier zit het dak onder gelijmd

als het buitendak los is kan je hem naar achter rollen en dan kom je een aantal banden tegen (soort gordel) van deze ook de popnagels uitboren

dan zitten de banden achter in de hoeken ook nog vast met een pennetje door de banden deze kan je er zo uit schuiven

en zo zetten we het geheel ook weer in elkaar

de lijm die ik heb gebruikt was bisontix ff smeren inlaten trekken op beide delen evn vast plakken

zorg wel dat het dak netjes zit boven het voorraam want dit gedeelte blijf je echt zien zeker als hier een oneffenheid in zit

succes

als je de hele kap er afhaald hoeft de binnenhemel er niet uit

als je alleen het buitendak wil vervangen ook niet

alleen buitendak

achter interieur kappen demonteren

dan de 2 plaatjes bij de achter ruitjes

spankabel losmake die om de achter kant zit

de rummers op het dak die afsluiten bij de ramen licht inspuiten met wd 40 dan kan je ze uit de houder schuiven (heel voorzichtig

de houders van de rubbers zitten geschroeft die moeten er af waar het dak er onder zit

dan de strip boven de voorruit losboren ( popnagels )

hier zit het dak onder gelijmd

als het buitendak los is kan je hem naar achter rollen en dan kom je een aantal banden tegen (soort gordel) van deze ook de popnagels uitboren

dan zitten de banden achter in de hoeken ook nog vast met een pennetje door de banden deze kan je er zo uit schuiven

en zo zetten we het geheel ook weer in elkaar

de lijm die ik heb gebruikt was bisontix ff smeren inlaten trekken op beide delen evn vast plakken

zorg wel dat het dak netjes zit boven het voorraam want dit gedeelte blijf je echt zien zeker als hier een oneffenheid in zit

succes

Heb het complete dak gedemonteerd.

Inderdaad eerst beugels waarmee cabrioraam omhoog gehouden word, daarna de spandraad losgedraaid aan beide kanten en achter de stof losgehaald. Vervolgens de dempers losgehaald en als laatste de 3 grote bouten waarmee het scharnierpunt vast zit. Daarna komt de kap er in zijn totaliteit vanaf.

Heb het complete dak gedemonteerd.

Inderdaad eerst beugels waarmee cabrioraam omhoog gehouden word, daarna de spandraad losgedraaid aan beide kanten en achter de stof losgehaald. Vervolgens de dempers losgehaald en als laatste de 3 grote bouten waarmee het scharnierpunt vast zit. Daarna komt de kap er in zijn totaliteit vanaf.

Terug
Naar boven