• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

commo b achteras

hij zoekt eigenlijk een B commodore GSE as met schijven.

dat is volgens mij een commodore C as. en de aansluitpuntpen van de as is anders als commodore B GSE. het kan opzich wel, maar dan zit je geloof ik met de stabilisatiestang te kloten. als je handig bent kan je wel de oren omlassen.

Was eigenlijk alleen benieuwd of dit hetzelfde zou zijn, ben inderdaad niet van plan om er een hierheen te laten verschepen.

gr's rico

als je n handige klusser bent kun je meerdere assen passend maken

wat ook vaak word gedaan is dat er volvo assen onder opeltjes zitten aan de achterkant.

goedkoop in onderdelen, en n sper zat er dacht ik regelmatig ook in

maargoed, je moet er even voor knutselen

Ik zal het eens proberen... als ik er geen aan kan komen moet mn i300 het maar doen met een gewone manta as met sper...

ik heb opel4ever gevraagd om een GSE as, deze had hij niet meer alleen trommelassen zei die.

zijn deze verder gelijk op de remmen na?

schijfremmen zijn voor mij verplicht, zou mooi zijn maar kan wel zonder.

zou het voor mijn kadett400 een goed plan zijn om zon as met trommelremmen te gebruiken?

ik moet toch het hele spul aan de achterkant ombouwen, dus wil eigenlijk direct een commodore as.

iemand andere ideeën?

origineel gepost door rico523

Ik zal het eens proberen... als ik er geen aan kan komen moet mn i300 het maar doen met een gewone manta as met sper...

Heb ooit nog bij je vader een set gekocht, steekassen + alle remdelen. Is alweer weer 5 jaar geleden denk ik.

Persoonlijk zou ik op de Kadett 400 ook voor schijven gaan.

alleen zijn de GSE achterassen zo goed als niet te vinden, en anders onbetaalbaar.

zijn ze kwa ophanging hetzelfde? zodat ik eventueel ooit de trommelas voor een schijvenas kan vervangen?

opel4ever zegt dat ze verder helemaal hetzelfde zijn. ik meende dat ik iets gelezen had over dat de bevestigingspunten iets anders zijn.

Je zegt dat nou wel iedere keer dat die steekassen anders zijn maar ik heb er voor een as met schijven(gewone en de dikke) en die voor trommels had ik. Echter ik heb niet kunnen ontdekken wat het verschil is. Die van een C-Commo zijn volgens mij ook het zelfde.

As commodore C zou breder moeten zijn, dat is ook zo met het verschil tussen de rekord-D en rekord-E as.

Of er ook een verschil is met de commodore B as met en zonder schijven, dat weet ik niet, ik heb beide wel, maar heb het niet vergeleken.

Misschien is de steekas gelijk en zijn de buizen weer korter.

Als een as van een c-kadett om te bouwen is naar schijven dan moet dat met zo'n commodore/rekord as toch ook gewoon gaan? gewoon een kwestie van meten zoeken en proberen lijkt mij...:hmmz

Die handrem in de schijf vind ik juist zo'n onhandig iets..:o Ik zou juist een klauw gebruiken met een handremaansluiting erop.

Maar als je naar 5x120 steek gaat kun je waarschijnlijk met bmw schijven wel iets, die heb je ook met de handrem in de schijf.;)

Origineel is wel zo makkelijk inderdaad en je weet zeker dat het werkt maar als het niet of nauwelijks te vinden is moet je toch iets als je schijven wilt... En als er goed over nagedacht is en alles goed gemaakt is doet het niet onder voor origineel vind ik.

Zo heb ik met een setje adapters gemaakt om schijven op mijn manta as te maken en nu ga ik waarschijnlijk ombouwen naar een Volvo as omdat die sterker is, kan ik weer opnieuw beginnen met mijn remmen e.d.:swear

dus als ik het goed begrijp kan een commo as met trommels, eventueel WEL omgebouwd worden na schijven? natuurlijk niet zo 1, 2, 3 magoed.

en hoe zit het met een sper voor zon commo as, zijn deze nog een beetje te vinden, en betaalbaar?

@ christian: Ga er maar vanuit dat niets wat 400 gerelateerd is, nog betaalbaar is! En geloof me, ik kan het weten. Ik ben al een tijd op onderdelenjacht, en de prijzen rijzen de pan uit!

gr's Rico

Als je bij 'Projecten' kijkt en dan bij Sik's driftauto's dan zie je dat Sik een Volvo as heeft aangepast naar 5x120 steek. Misschien wil hij nog wel een as maken?:)

Volvo assen zijn goedkoop en er is een sper voor te krijgen. Alleen is het niet origineel Opel....;)

ben niet bang om zelf zoiets aan te passen, alleen heb ik nog nooit zon as in handen gehad, dus wil even weten wat wel en niet kan.

kijk, voor 250 euro kan ik een commo as halen, met trommels.

deze kan ik onder mijn kadett bouwen, maar hier moet wel een sper in komen, en misschien op den duur ombouwen na schijfremmen.

maar dan moet ik wel zeker weten of het kan, zodat ik niet later alles nog een keer om moet bouwen, liever in 1x goed.

als iemand wat weet of die sper-div, hoor ik dat graag.

Terug
Naar boven