• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributie riem astra g x18xe1

hallo,

ik wil binnenkort me distributieriem gaan vervangen en wil aan jullie even vragen of iemand nog handige tips,

of aandachtspunten heeft, ben zelf monteur maar geen opel monteur daarom deze vraag.

alvast bedankt

niet veel.

waterpomp goed monteren. evt aftekenen.

en riem er met 2 man om leggen of de nokkenassen vast zetten.

De inlaat verspringt namelijk.

Verder goed te doen.

niet veel.

waterpomp goed monteren. evt aftekenen.

en riem er met 2 man om leggen of de nokkenassen vast zetten.

De inlaat verspringt namelijk.

Verder goed te doen.

Let even op de streepjes van de nokkenassen, deze moeten naar elkaar toewijzen, ipv naar boven zoals in de meeste gevallen:

DistriX14XEC16XEX16XEX16XEL.jpg

Willem

Let even op de streepjes van de nokkenassen, deze moeten naar elkaar toewijzen, ipv naar boven zoals in de meeste gevallen:

DistriX14XEC16XEX16XEX16XEL.jpg

Willem

bedankt voor de reactie,

zijn bij deze motoren de nokkenas tandwielen niet conisch gemonteerd,

zodat je de tandwielen los kunt draaien en dan spannen en dan weer vastzet?

alvast bedankt

tjerk

bedankt voor de reactie,

zijn bij deze motoren de nokkenas tandwielen niet conisch gemonteerd,

zodat je de tandwielen los kunt draaien en dan spannen en dan weer vastzet?

alvast bedankt

tjerk

vandaag eindelijk de tijd gevonden om het hele zootje te vervangen,

is zeer goed te doen. alleen schijnt dus een kwaaltje bij deze motoren te zijn dat de

bekabeling van de nokkenas sensor afbrokkelt en zo sluiting maakt (kabel bij de sensor zelf) en

toevallig was dus dit mij ook het geval weer 100 euro extra lichter, maarja motor loopt weer als een zonnetje

vandaag eindelijk de tijd gevonden om het hele zootje te vervangen,

is zeer goed te doen. alleen schijnt dus een kwaaltje bij deze motoren te zijn dat de

bekabeling van de nokkenas sensor afbrokkelt en zo sluiting maakt (kabel bij de sensor zelf) en

toevallig was dus dit mij ook het geval weer 100 euro extra lichter, maarja motor loopt weer als een zonnetje

ow, lekken of zweten de nokkenaskeerringen niet dan??

Ik heb bij mijn oude gare X16XE motor (zelfde sensor), welke overigens Keurig droog is, een in perfecte staat verkerende bekabeling, ben er niet eens voorzichtig mee, met dat kabeltje bij het vervangen van de riem.

1e sensor > 1998 > 145.000km)

zo ook bij een Z18XE (zelfde sensor) op LPG-G3 die ik in onderhoud heb en nu 200.000km weg heeft is deze sensor ook nog in nieuwstaat, net als de rest van deze motor. (volgens historie (lease tot wij m kochten)) 1e sensor

Willem

ow, lekken of zweten de nokkenaskeerringen niet dan??

Ik heb bij mijn oude gare X16XE motor (zelfde sensor), welke overigens Keurig droog is, een in perfecte staat verkerende bekabeling, ben er niet eens voorzichtig mee, met dat kabeltje bij het vervangen van de riem.

1e sensor > 1998 > 145.000km)

zo ook bij een Z18XE (zelfde sensor) op LPG-G3 die ik in onderhoud heb en nu 200.000km weg heeft is deze sensor ook nog in nieuwstaat, net als de rest van deze motor. (volgens historie (lease tot wij m kochten)) 1e sensor

Willem

je bedoelt dat door de olie de bekabeling pereus is geworden?, alles was netjes droog gelt trouwens voor het

hele motorblok, maar dit was echt door ouderdom (of slechte kwaliteit ) dat de bekabeling kapot is, en volgens

de opel dealer was dit echt een kwaaltje wat vaker voorkwam

je bedoelt dat door de olie de bekabeling pereus is geworden?, alles was netjes droog gelt trouwens voor het

hele motorblok, maar dit was echt door ouderdom (of slechte kwaliteit ) dat de bekabeling kapot is, en volgens

de opel dealer was dit echt een kwaaltje wat vaker voorkwam

hmm de mijne was (in 2008 althans) ook nog goed. En niks te zien.

Zal er in februari wel goed naar kijken.

Dan moet er bij mij weer een nieuwe riem op.

*Edit* 2012

Even hier op terug komen.

Bij mij was dus ook de bekabeling kapot.

En vervang hem door een originele!!!!!!!

Terug
Naar boven