• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

f20 4x4 overbrengingsverhouding

drakos

Post vaak
ik heb een lege f20 4x4 met diff.

nu wil ik hier weer een complete bak van maken door het binenwerk van een gewone f20 over te zetten.

nu de vraag;

past dit zonder problemen?

en welke eindverhouding kan ik het beste nemen hiervoor in combinatie met 3.0 v6 en lagedrukturbo (koppel genoeg dus)

heb het geprobeerd en past.

ben nu in het bezit van een gereviseerde f20 4x4 lange bak (3.42) :angel.

dit is straks met het koppel van de v6 ieder geval iets rustigger en topsnelheid ligt stuk hoger

het enigste wat ik nog niet geprobeerd heb is de passing van het diff deksel maar dit zou geen problemen mogen geven aangezien hij zelfs 2 tanden kleiner is ( ben nog zoekende ernaar )

heb het geprobeerd en past.

ben nu in het bezit van een gereviseerde f20 4x4 lange bak (3.42) :angel.

dit is straks met het koppel van de v6 ieder geval iets rustigger en topsnelheid ligt stuk hoger

het enigste wat ik nog niet geprobeerd heb is de passing van het diff deksel maar dit zou geen problemen mogen geven aangezien hij zelfs 2 tanden kleiner is ( ben nog zoekende ernaar )

niemand enig idee of dit past zonder problemen?

heb al een f20 liggen maar om die nou te slopen om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt is ook zo wat.

niemand enig idee of dit past zonder problemen?

heb al een f20 liggen maar om die nou te slopen om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt is ook zo wat.

Kom je dan wel nog uit met je achteras overbrenging? Want als je op de vooras een andere overbrenging hebt, gaat ie toch in de tussenbak lopen wringen

Jeroen

Kom je dan wel nog uit met je achteras overbrenging? Want als je op de vooras een andere overbrenging hebt, gaat ie toch in de tussenbak lopen wringen

Jeroen

dit maakt (als het goed is) niet uit aangezien de eindoverbenging van de versnellingsbak voor het diff zit en de verdeelbak/voorassen erna.

zal alleen in verhouding dus met meer toeren weg moeten rijden aangezien ik iets aan koppel heb ingeleverd.

voordeel is dat ik met lagere toeren hogere snelheid kan rijden

wat jij bedoeld is de verhouding van de verdeelbak of a-diff aanpassen, dan krijg je op de termijn ruzie met de verdeelbak inderdaad

dit maakt (als het goed is) niet uit aangezien de eindoverbenging van de versnellingsbak voor het diff zit en de verdeelbak/voorassen erna.

zal alleen in verhouding dus met meer toeren weg moeten rijden aangezien ik iets aan koppel heb ingeleverd.

voordeel is dat ik met lagere toeren hogere snelheid kan rijden

wat jij bedoeld is de verhouding van de verdeelbak of a-diff aanpassen, dan krijg je op de termijn ruzie met de verdeelbak inderdaad

Eindoverbrenging zit toch in het kroon/pignonwiel. Hierdoor drijf je je tussenbak toch met een ander ingaand toerental aan waardoor je verhouding tussen voor en achter niet meer gelijk is...

Ik kan me vergissen hoor :P

Eindoverbrenging zit toch in het kroon/pignonwiel. Hierdoor drijf je je tussenbak toch met een ander ingaand toerental aan waardoor je verhouding tussen voor en achter niet meer gelijk is...

Ik kan me vergissen hoor :P

Eindverhouding is toch de ratio tussen het laatste tandwiel van de versnellingsbak en het differentieel?

En de tussenbak zit toch achter het diff, en wordt daar door aangedreven?

Dan zou het niets uit mogen maken, omdat de tussenbak slechts de snelheid van het diff 1:1 overbrengt op de achterdiff?

Eindverhouding is toch de ratio tussen het laatste tandwiel van de versnellingsbak en het differentieel?

En de tussenbak zit toch achter het diff, en wordt daar door aangedreven?

Dan zou het niets uit mogen maken, omdat de tussenbak slechts de snelheid van het diff 1:1 overbrengt op de achterdiff?

Klopt, ik was even fout aan het denken, tussenbak zit inderdaad op de uitgang van het diff... dus de verdere verhouding veranderd niet ;)

Jeroen

Klopt, ik was even fout aan het denken, tussenbak zit inderdaad op de uitgang van het diff... dus de verdere verhouding veranderd niet ;)

Jeroen

Terug
Naar boven