• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

gebruikerservaring nieuwkomer

Hoi allen mede Opel liefhebbers,

Ik heb de oude site vroeger wel eens bekeken en wellicht is het als Opel liefhebber, en ICT-er interessant om wat nuttige terugkoppeling te geven.

Allereerst, ik heb de uitgebreide draad waar de beheerders van de site af en toe wat "moeilijk" met kritische gebruikers omgaan uitgebreid gelezen, gebruikers zijn altijd lastig ... en hebben bijna altijd gelijk.

Eerst, de serverkosten, duizenden euro's voor een snelle server, niet nodig, een snel VPS kost je hooguit €50,- in de maand.

Opel-forum.nl is opgebouwd uit Wordpress als CMS (content management systeem), en de BBPress plugin voor de forum functionaliteit (geen script, maar een collectie van code en templates)en BuddyPress (voor de feitelijk niet gebruikte social media functionaliteit). BBPress biedt zoals je ongetwijfeld weet import functies voor databases uit andere fora (bijv. phpBB), hier is waarschijnlijk ook e.e.a. moeizaam verlopen. BBPress is uitstekend te customizen met haar eigen templates. BuddyPress biedt prachtige mogelijkheden met de Activity wall (feitelijk een timeline zoals Facebook deze kent).

Het Wordpress Theme wat door open-forum.nl wordt gebruikt, heb ik nog eens niet bekeken, de keuze van het theme is in ieder geval kritisch voor het eindresultaat.

De zoekfunctie is een plugin, hier zijn er velen van en de integratie met BBPress is feitelijk niet aanwezig.

De site is inderdaad traag, en de DB kan geoptimaliseerd worden zowel met andere Wordpress plugins als op server niveau (mysql niveau). De ad-rotator zal overigens ook zijn resources vragen. De vertragende javascripts zijn o.a. van de Facebook (login) plugin, de Google API (kalender wellicht en idd ads?) en vertraagt het meest aan de client-side.

De truc voor iedere goede Wordpress based website is, customizing, alle verschillende onderdelen zowel qua functionaliteit als stijl goed met elkaar laten samenwerken, dit kost tijd en energie en enige php kennis. Voorbeeld, de WP-admin bar is zichtbaar, dit kan een keuze zijn, maar de zoekfunctie in deze bar (het vergrootglas) is de standaard Wordpress zoekfunctie (niet de plugin).

In alle eerlijkheid, er is voor mijn gevoel nauwelijks iets gedaan aan de gebruikerservaring, het is allemaal vrij standaard. De menu's "nieuwste topics" en "onbeantwoorde topics" zijn standaard BBPress views, hiermee wil ik zeggen dat de mate en diepte van de betrokkenheid bij de site afhankelijk is van de site een eigen "smoel" te geven.

Er draaien in NL genoeg sites met BBPress, een voorbeeld is http://www.starry-night.nl/forums/forum/astrofotografie/deepsky/ . Ik ben op deze site soms actief (tweede hobby) en de eigenaar van deze site is zeer actief met functies zoals door de gebruiker aangevraagd af te wijzen :-) of te implementeren. Overigens combineert deze site eveneens Wordpress, met Buddypress (ingebouwde social media functionaliteit) met BBPress onderling allen geïntegreerd.

Al het bovenstaande is geen kritiek maar niet meer dan een kans. Wordpress/BuddyPress/BBPress is een prachtig platform om een succesvolle gemeenschap op te bouwen maar enige PHP kennis is gewenst.

Hulp is indien gewenst bij deze geboden.

Met vriendelijke groet,

Rob.

Terug
Naar boven