• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Geen geluid uit extra speakers, subwoofer werkt wel?

Astra F Vaassen

Post weleens wat
Hallo,

heb een vraagje, heb al een tijdje subwoofer met versterker en werkt prima. Ook de originele Opel speakers werken gewoon op de radio. Nu heb ik 2 extra jbl speakers erbij gekocht voor aan te sluiten op versterker voor beter geluid (ze werken 100%) en daar krijg ik nog geen geluid uit en laatst kwam er alleen bass uit. Wat ik heb:

Radio: PIONEER DEH P3100UB

Versterker 5 kanaals gebrugt 1000w: IMPULSE SD 700

Subwoofer: PIONEER TS-W308D4. 1400w 400rms dacht ik.

Extra 2 speakers: JBL GTO 937 6" x 9" 300w 100rms

Mijn vraag dus eigenlijk ''hoe'' ik ze moet aansluiten op welke channel? En zitten op die versterker ook super veel instellingen best moeilijk.

Hoe de sub zit aangesloten, heb hem gebrugt.

dsc00452ac.jpg

dsc00453o.jpg

dsc00451cm.jpg

Al die instellingen:

dsc00457ro.jpg

De tullip kabels van radio naar versterker:

dsc00459fj.jpg

volgens mij als je die extra speakers op channel 5 zet moet je het schakelaardje van channel 5 op of hpf zetten komen er alleen hoge tonen uit en anders op full zetten komt er alles doorheen over je extra speakers.correct me if i wrong

origineel gepost door parma-it

rca splitten naar 1-5 en 2-6

aansluiten speakers op 5 en 6

Maar die tullipkabels zijn er 2 he dus kan ik ze toch niet in 1-5 en 2-6 doen of zie ik dit verkeerd?

en aansluiten op 5 en 6 is dus de meest rechtse en die daaronder?

origineel gepost door kadettje-89

volgens mij als je die extra speakers op channel 5 zet moet je het schakelaardje van channel 5 op of hpf zetten komen er alleen hoge tonen uit en anders op full zetten komt er alles doorheen over je extra speakers.correct me if i wrong

Ja zoiets wist ik al wel:wors

En nog iets, van verschillende kanten word me een condensator aangeraden is dat verstandig? Stationair flikkeren mijn dashboard lampjes wel een beetje als de sub aardig bezig is:P

je komt binnen op kanaal 1 met links signaal ... maar op ch5 zit niet ... geen output dan op 5

je komt binnen op kanaal 2 met rechts signaal ... maar op ch5 zit niet ... geen output dan op 6

als je lichtjes flikkeren ga je de accu leeg rijden :p --> versterker zuigt te veel van de accu en alternator kan niet mee. Die condensator kan beetje helpen dan maarja

die condensateor vungeerd als ware als een accu.die vang de zware piek spanning op van je sub.je zult ook wel zien als je een condensator tussen zet dat ie zonder bassen rond de 13 of 14 zal staan en als er een in zit zie je hem trug lopen naar 10 of als het een zware bass is nog verder trug lopen.

en hoeveel tulp aansluitingen heb je op je radio zitten.ik heb een alpine radio en daar heb ik tulp uitgang voor sub.en 1 voor front speakers en 1 voor de rear speakers.nou suc6 ermee.

IP2M.jpg

zo eentje dus ;-)

Oke die splitter moet ik hebben dus. Ja want anders werkt alleen de sub of alleen die speakers natuurlijk:wub

is een buffer. maar leeg trekken doet ie hoor ;-) ff ampertang over de dikke rode kabel zetten ;-)

Maar ik rij er al maanden mee zo en nooit lege accu hoor elke morgen weer startenking:

en hoeveel tulp aansluitingen heb je op je radio zitten.ik heb een alpine radio en daar heb ik tulp uitgang voor sub.en 1 voor front speakers en 1 voor de rear speakers.nou suc6 ermee.

2 tullip uitgangen voor die sub zitten erop, input en output, meer niet.

die condensateor vungeerd als ware als een accu.die vang de zware piek spanning op van je sub.je zult ook wel zien als je een condensator tussen zet dat ie zonder bassen rond de 13 of 14 zal staan en als er een in zit zie je hem trug lopen naar 10 of als het een zware bass is nog verder trug lopen.

Maar wat zou jij doen, wel of niet?king:

nou ik heb r ook een condensator tussen zitten en mn geflikker is weg

en is makkelijk aan te sluiten hoor.ik heb van mn accu een dikke plus naar een 4weg verdeler voor pluskabels.vandaar uit gaat er een dikke plus naar mn versterker en 1 dikke naar condensator.dus heb er nog 2 over voor andere dingen.ik heb 1 centrale massa punt die naar versterker gaat en 1 naar de condensator en dan heb ik de remote van de versterker gepakt die naar condensator gaat.grtz

rca splitten naar 1-5 en 2-6

aansluiten speakers op 5 en 6

Mag ik vragen waar kanaal 6 op een 5 kanaler zit :P

Kanaal 5 is een mono kanaal speciaal voor een sub (welke wel stereo aangeboden kan worden.

Deze is dus niet echt ideaal om als uitgang voor je speakers te gebruiken aangezien het alleen maar mono is.

Kanaal 5 zit helemaal rechts op de foto onder elkaar + en -

Aansluiten zitten als volgt

1+ 1- 2- 2+ 5+

3+ 3- 4- 4+ 5-

Het is dus niet de ideale versterker voor deze taak.

de RMSen van deze versterker zijn 4x 75 en 1x 200 alle twee bij 4Ohm.

de woofer heeft 2x 4 ohm met 400W RMS

Op de manier zoals het nu aangesloten is speel je op 2 Ohm per kanaal, dit is dus onder de specificaties welke de fabrikant heeft aangegeven.

Het kan natuurlijk goed gaan, maar het kan dus ook schade veroorzaken.

Terug
Naar boven