• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Gereedschap voor achteras rubbers astra H

Ik zou hem langs je garage brengen en vragen of ze hem er daar in persen. ( kost je misschien een paar tientjes maar ben je er wel gelijk klaar mee.

Zoon set ken ik persoonlijk niet, maar lijkt me niet ideaal (zonder lucht ratel)

Ja dat gaat dus niet. Kijk maar eens goed naar de wulpse vormen en uitsteeksels van de achterasrubbers. Niet te verwarren met de achterste rubbers van de voor as, die zijn simpel. Opel garage rekent paar honderd euro. En even de achteras langsbrengen gaat ook niet natuurlijk.

Nee klopt, even niet goed over na gedacht. Ik zat met de voorste in m'n hoofd. :rolling:

Denk dat de vorm niet het probleem is, maar de achteras mee sjouwen wel

De garage rekende honderden euros. Dus die rekensom was snel gemaakt. Speciaal ding besteld op ebay en dat ging perfect. Even creatief sleutelen (veren eruit, schokbrekers weer vast zetten) om niet de hele achteras eruit te laten donderen met de remleidingen nog vast, maar zeker goed te doen op de oprit thuis. Lastigste was nog het correct aanhalen van de bout door de rubbers. Op de assteunen is de ruimte beperkt voor aanhalen volgens specs.

Wel even de bouten van de as beugels goed rond markeren, dan is opnieuw uitlijnen niet nodig. Ik heb wel laten uitlijnen, maar ik bleek de as er perfect recht terug onder gezet te hebben dankzij de markeringen.

Nu heb ik dat gereedschap liggen en hopelijk nooit meer nodig. Geïnteresseerden mogen zich melden.

km5vcgb9i4y2gu5enh84tlv8uwrrf7ap.jpg

Individuele wielen niet nee, maar je kunt de hele as er wel scheef of recht onder zetten. De gaten voor de bouten in de beugels zijn groot genoeg om de as er flink scheef onder te zetten hoor!

[quote quote=18367079]Individuele wielen niet nee, maar je kunt de hele as er wel scheef of recht onder zetten. De gaten voor de bouten in de beugels zijn groot genoeg om de as er flink scheef onder te zetten hoor![/quote]

eeh ? dan denk ik dat ik geluk heb gehad :scratch:

Beste Deroy,

Ik heb een Zafira B (volgens mij zelfde achteras als Astra H) en vermoed dat de rubbers op hun eindje zijn (piepen en kraken met over een heuveltje rijden, terwijl de achterschokbrekers nog geen 15.000 km hebben).
Heb je het gereedschap nog?

Ik hoor het graag, met groet,

Martin

Deroy,

Nog actief op het forum? stukje gereedschap nog steeds in je bezit?

Of iemand anders die er graag vanaf wil?

Hoor het graag.

Wouter

Beste Wouter,

Ik denk dat Deroy niet meer actief is, ik heb in ieder geval geen reactie van hem gehad (sinds maart 2021, dus meer dan een jaar geleden)...

Groet,

Martin

Ha Wouter,

Ik heb ze nog niet (kunnen) vervangen 😕. Behalve het kraken geen problemen (je kunt last krijgen met onder/overstuur heb ik ergens gelezen) en ik rijd weinig.

Ik heb het gereedschap wel een keer op een Britse site gevonden, maar kost wat (zeker nu met toeslagen e.d.). Als ik het weer vind, meld ik het hier.

Groet en fijn weekend

Martin,

Aha, bij mij zijn ze wel echt aan vervanging toe.

Heb nu Powerflex rubbers gekocht.

Gereedschapsetje is op Amazon en Ebay te koop. €100,-

Aangezien ik dus overstap op Powerflex heb ik eigenlijk alleen het gedeelte nodig om de rubbers eruit te persen.

Dus dacht als ik het 2e hands kan kopen voor weinig scheelt me dat weer.

Dan ga ik maandag even informeren hier bij de plaatselijke staal smederij of die iets kunnen betekenen, en anders toch maar gewoon de complete set bestellen.

Groet

Wouter

Ha Wouter,

Schijnen goed te zijn die Powerflex, wel (ook) prijzig. Kun je die er zonder pers gewoon inzetten?
Het probleem bij het verwijderen is - volgens mij - een stuk minder groot dan bij het plaatsen. Bij het verwijderen heb je namelijk minder last van het naar binnen vallende halvemaanvormige deel, wat je bij monteren echt moet ondersteunen om het er recht in te persen. Ik kan me voorstellen dat verwijderen ook mogelijk moet zijn met een 'standaard' pers-tool. Misschien is er hier iemand anders die hier ervaring mee heeft?
Ik kan me een video herinneren van de procedure (
). Misschien ken je die al - beetje apart, maar wel leerzaam! Met een beetje geluk en het markeren van de posities van de montageplaten + bouten op de bodem kan het lukken om de uitlijning te behouden.
Ik ben benieuwd, laat even weten hoe je het uiteindelijk hebt gedaan! Mocht je de set toch aanschaffen, dan kan je hem vast weer van de hand doen (aan mij bijvoorbeeld, ;-)

Groet,
Martin

Martin,

Powerfles is natuurlijk een soort rubber inpv staal op staal. zouden naar mijn mening er zo ingedrukt kunnen worden. https://www.ebay.nl/itm/281437977173?hash=item418702ba55:g:Pw8AAOSwDk5UEzJ0

Daarbij zit er niet zo'n excentrisch (halve maan zoals jij beschrijft) uiteinde aan. dus dan kan ik met 2 vlakke platen ze er desnoods in persen.

In feiten komen die pas op "spanning" te staan als je het metalen middenstuk erin zit waar de bout doorheen gaat.

Bij een standaard pers-tool zal je eerst de metalen rand van het oude rubber moeten ombuigen om de tool te kunnen gebruiken/monteren. Bovendien heb ik die tool ook niet.

Filmpje ken ik indd, thanx. Ik kwam ook deze tegen. (op 12min) maar als het niet lukt dan zit ik met een halve as onder me auto op straat :unsure:

Dus vandaar dat ik opzoek was naar de tool zoals hierboven in de toppic.

Ik laat het je weten!

Groet Wouter

Ik heb het gereedschap setje besteld vorige week.

Alleen is de pakketdienst het pakket kwijt :unsure:

Wordt vervolgd dus.

Groet wouter

Terug
Naar boven