• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

gevolgen zwaar beladen aanhanger

marc1766

Post weinig
Hallo, weet iemand hier of er gevolgen zijn aan de auto als je bijv ipv de toegestane 1300 kg bijv 1500 kg achter je auto hangt, en dan heb ik het niet over de gevolgen als men aangehouden wordt, maar puur op situaties aan de auto zelf zoals koppelingsplaat - motor - trekhaak etc.

Of valt dit allemaal wel mee?

Tja,je auto is er niet op berekend dus echt save is het niet.

Zelf ook wel eens met een combinatie van 1700kg gereden van onder uit duitsland terwijl men vec maar 1400 mag trekken.

Tja,je auto is er niet op berekend dus echt save is het niet.

Zelf ook wel eens met een combinatie van 1700kg gereden van onder uit duitsland terwijl men vec maar 1400 mag trekken.

[rquote=1861732&tid=142121&author=DeMeistah]langere remweg? en bij een ongeluk dat je aanhanger nog wel verder wil gaan?[/rquote]

dat probleem zou ik kunnen ondervangen door hulpveren te plaatsen volgens mij, die pas zijn werk gaan doen met zware belading en bij normaal gebruik niet het comfort teniet doen.

Je aanhanger verder wil gaan betwijfel ik omdat het een geremde wagen is, en dit evt een kwestie van afstellen is.

Waarom zou je hulpveren enz gaan plaatsen om perse zwaarder te trekken dan mag?

Maar ga je het 1 keer doen of is het de bedoeling dat je wekelijks zwaarder gaat trekken dan mag?

Mocht het bij 1 keer blijven,

huur een busje of leen een auto die wel de toegestane massa mag trekken

[rquote=1861732&tid=142121&author=DeMeistah]langere remweg? en bij een ongeluk dat je aanhanger nog wel verder wil gaan?[/rquote]

dat probleem zou ik kunnen ondervangen door hulpveren te plaatsen volgens mij, die pas zijn werk gaan doen met zware belading en bij normaal gebruik niet het comfort teniet doen.

Je aanhanger verder wil gaan betwijfel ik omdat het een geremde wagen is, en dit evt een kwestie van afstellen is.

ik ben wel van mening dat bijv die 1300kg de echte safe-safe limiet is. ik bedoel dat je auto misschien wel tot de 2000kg kan gaan even bij wijze van spreken.

Waarom zou je hulpveren enz gaan plaatsen om perse zwaarder te trekken dan mag?

Maar ga je het 1 keer doen of is het de bedoeling dat je wekelijks zwaarder gaat trekken dan mag?

Mocht het bij 1 keer blijven,

huur een busje of leen een auto die wel de toegestane massa mag trekken

probleem is dat we een vouwcaravan gekocht hebben die aanvankelijk 950 kg zou wegen, na keuring door rdw weegt deze na kleine aanpassingen gedaan te hebben Veel meer, nl 1100 kg, en tja als dan de rubberboot met bb motor erbij gaat dan zit ik eigenlijk al bijna aan mijn top nl 1220 kg, komen daar nog de kleding en alle andere zaken bij zit ik ( schatting ) nabij de 1400 tot 1450 kg dus meer dan 1300 kg.

Bij opel wordt van 1300 kg uitgegaan met een max helling van 12% tot 1000 m boven de zeespiegel en voor elke 1000 m meer dient er 10% van het gewicht afgetrokken te worden. De bedoeling is dat we naar Noorwegen gaan en geen rare problemen willen gaan krijgen. Ik weet ook wel dat iedereen die gaat overbeladen is, althans de mensen die een caravan hebben want bijna iedereen laadt maar in en gaat maar door.

Eigenlijk zijn we voor de gek gehouden door het bedrijf waar we de caravan gehaald hebben, maar .....................

Weet het effe niet???

ik ben wel van mening dat bijv die 1300kg de echte safe-safe limiet is. ik bedoel dat je auto misschien wel tot de 2000kg kan gaan even bij wijze van spreken.

probleem is dat we een vouwcaravan gekocht hebben die aanvankelijk 950 kg zou wegen, na keuring door rdw weegt deze na kleine aanpassingen gedaan te hebben Veel meer, nl 1100 kg, en tja als dan de rubberboot met bb motor erbij gaat dan zit ik eigenlijk al bijna aan mijn top nl 1220 kg, komen daar nog de kleding en alle andere zaken bij zit ik ( schatting ) nabij de 1400 tot 1450 kg dus meer dan 1300 kg.

Bij opel wordt van 1300 kg uitgegaan met een max helling van 12% tot 1000 m boven de zeespiegel en voor elke 1000 m meer dient er 10% van het gewicht afgetrokken te worden. De bedoeling is dat we naar Noorwegen gaan en geen rare problemen willen gaan krijgen. Ik weet ook wel dat iedereen die gaat overbeladen is, althans de mensen die een caravan hebben want bijna iedereen laadt maar in en gaat maar door.

Eigenlijk zijn we voor de gek gehouden door het bedrijf waar we de caravan gehaald hebben, maar .....................

Weet het effe niet???

Tja,

lastig verhaal dit

Als je door de politie van de weg af word gehaald met je vouwwagen enz heb je een groter probleem

Dan kan je je handel laten staan totdat je een zwaardere auto hebt geregeld

(weet ik helaas uit ervaring)

Het rare is wel als je duikkleding enz in een dakkoffe rop je auto plaatst mag het weer wel

Dus ik zou zoveel mogelijk spullen in je auto proberen te proppen.

Tja,

lastig verhaal dit

Als je door de politie van de weg af word gehaald met je vouwwagen enz heb je een groter probleem

Het rare is wel als je duikkleding enz in een dakkoffe rop je auto plaatst mag het weer wel

Dus ik zou zoveel mogelijk spullen in je auto proberen te proppen.

[rquote=1861792&tid=142121&author=Jerk]Tja,

lastig verhaal dit

Dus ik zou zoveel mogelijk spullen in je auto proberen te proppen.[/rquote]

dat snap ik, maar een gezin met 5 personen en een hond die mee gaat dan blijft er weinig ruimt over voor andere zaken, een dakkkoffer is een optie, maar daar mag je ook maar max 50-70 kg op mee nemen. de kogeldruk komt ook weer bij het totaal gewicht van de auto en mag je weer aftrekken van het totaal gewicht van de caravan

[rquote=1861792&tid=142121&author=Jerk]Tja,

lastig verhaal dit

Dus ik zou zoveel mogelijk spullen in je auto proberen te proppen.[/rquote]

dat snap ik, maar een gezin met 5 personen en een hond die mee gaat dan blijft er weinig ruimt over voor andere zaken, een dakkkoffer is een optie, maar daar mag je ook maar max 50-70 kg op mee nemen. de kogeldruk komt ook weer bij het totaal gewicht van de auto en mag je weer aftrekken van het totaal gewicht van de caravan

we hadden ooit een vectra b met 16xel motor met aanhangwagen vol geladen met stenen, we hadden verkeerd gerekend (we dachten 1500kg) en achteraf bleken we 2500KG te hebben getrokken terwijl dat ding maximaal 1200kg mocht trekken. We kwamen haast niet vooruit maar de auto heeft er verder geen schade van opgelopen (rit van 40KM).

Dit soort dingen moet je natuurlijk niet dagelijks doen.

het overbeladen van het gewicht zal inderdaad geen probleem zijn voor de trekhaak en eventueel een controle van het gewicht is ook nog te doen (boete) maar waar je ook rekening mee moet houden is de wet aansprakelijkheid.

indien jij overbeladen bent en krijgt een ongeval kan en zal je verzekering jou persoonlijk aansprakelijk gaan stellen voor de schade en het uitgekeerde bedrag aan de tegen partij op jou gaan verhalen.

misschien is het handiger om een ander type auto te kopen? b.v. zafira 2.2 want die mag 1500 kilo sleuren maar ja dan nog zit je te hoog in je gewicht.

het blijft hoe dan ook moeilijk.:hmmz

we hadden ooit een vectra b met 16xel motor met aanhangwagen vol geladen met stenen, we hadden verkeerd gerekend (we dachten 1500kg) en achteraf bleken we 2500KG te hebben getrokken terwijl dat ding maximaal 1200kg mocht trekken. We kwamen haast niet vooruit maar de auto heeft er verder geen schade van opgelopen (rit van 40KM).

Dit soort dingen moet je natuurlijk niet dagelijks doen.

Terug
Naar boven