• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

GLX op de krik voor wielwissel zomer / winter

CJX

Lid
De winter komt er aan, en het wordt bijna tijd om de zomervelgen te verwijderen en de wintervelgen te monteren.

Hiervoor heb ik een ( grote ) garagekrik, en bij eerdere auto’s zette ik de krik dan onder de ( fabrieks ) krikpunten op de dorpel. De GLX staat een stuk hoger op de poten, en daarnaast zitten er bij mij grote ronde gaten in de metaalstrip die als krikpunt staan aangegeven.
Zijn deze gaten standaard? Ik vermoed dat ze er in gemaakt zijn om de treeplanken te monteren die er op zaten toen ik de auto kocht.

Omdat deze gaten er in zitten ben ik een beetje huiverig om de GLX daar op te krik te zetten.
zd9px1zpztpcftyy1x9yc0n35s7u7ny5.jpg
hfumqloh39nye2bx5wi3qwvgyatzgj6i.jpg
Nu weet ik dat je de auto ook op andere plekken op kunt krikken.

Dit is ook gebeurd toen ik mijn huidige 19 inch wielen heb laten monteren. Ik heb alleen niet goed opgelet waar de garagekrik toen onder de auto is geplaatst. :scratch:

Het voordeel wat ik daar bij zag was dat het wiel snel los kwam van de grond omdat niet de hele veerweg “weggekrikt” hoeft te worden.

Dus ben ik eens kritisch onder de auto gaan kijken of ik kon zien waar de krik geplaatst kan worden.

Aan de achterzijde zie ik wel een geschikt punt waar ik vertrouwen in heb. Daar waar de veer en de schokbreker op een zwaar metalen frame gemonteerd zitten.
Maar dus wel de vraag: Is dat een geschikt punt ?
ywo5fjrs9suzba8c29p0tm9zk4jxb8hr.jpg
elw74al71ly533hmuujs04h69d5t2uel.jpg

Aan de voorzijde heb ik iets meer twijfel. Ik zie daar een draagarm die er redelijk solide uit ziet, maar weet niet of dat een geschikt deel is om het wiel omhoog te krikken. Kan iemand conformeren dat dat op die plek kan ? Of zijn er suggesties voor een andere plek ? ( voorzijde en/of achterzijde )

yy0l62p78k2110x5crdz06q90nivj5uu.jpg
dh81cwi8avanz4gvwy27imegm4w9mwq9.jpg
Voor het idee heb ik dus pijlen gezet op de afbeeldingen waar ik naar mijn idee de krik zou plaatsen.

Wie kan mij gerust stellen, of aanwijzingen geven voor betere krikpunten?

Terug
Naar boven