• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

hoe bouw ik een 2,7 liter 8v blok?

nick1987

Post weinig
ik heb een keer opgevangen dat je met een andere krukas een 2,7 motor kan bouwen van een c24ne.

hiervoor is nodig een 2.3 diesel krukas. de hoofdlagers zijn even dik, maar de drijfstanglagers zijn 2mm dikker. de slag is hetzelfde als van de 2.4

door de drijfstangtappen dus exentrisch te slijpen (onderkant wegslijpen) tot deze aan de maat van de 2.4 zijn krijg je een 2 mm lagere slag waarbij de zuiger niet hoger komt in de cilinder, maar wel 2 mm lager.

de 2mm extra slag in combinatie met 97mm zuigers zou ergens rond de 2,7 liter uit moeten komen.

nou dat klinkt leuk, dus via het forum hier een 2.3 diesel krukas gevonden.

de verschillen die ik heb kunnen vinden tussen de krukassen.

- de slag en diameter natuurlijk

- de flens waar de achterste krukaskeerring op afdicht is groter bij de 2.3

- de drijfstanglagertappen zijn breder bij de 2,3

- de 2,3 heeft 4 en de 2.4 heeft 8 tegengewichten (wat de 2,4 geschikter maakt voor hogere toeren)

- de loopvlakken van de axiaal lagers liggen 2mm verder uit elkaar bij de 2.3

nou is alleen die laatste een probleem en gelijk mijn vraag.

hoe los ik dit op? had ik ook het cilinderblok van een diesel nodig gehad of is het axiaal lager gewoon dikker en kan ik een lager set van een diesel bestellen en past die dan in mijn 2.4 blok? dat zou heel fijn zijn namelijk, maar is er ook iemand die dit weet???

Terug
Naar boven