wim-v6 wrote:
BC moet je niet altijd volgen..
deze klopt meestel redelijk, maar nooit goed...
de grootste verbruikers zijn, staat van onderhoud, type ritten, en de rechtervoet.
Als bijvoorbeeld het inlaat dichtgekoekt zit van stadsritten en langzame en niet te vlotte snelwegritten, gaat ie ook zuipen..
rijdt je zelf onzuinig door m niet te laten uitrollen in de versnelling bij een komend rood licht, maar rijd je door tot bijna bij het stoplicht en ga je remmen, dan verbruik je ook veel! meer, uitrollen in zijn vrij kost ook brandstof,
Rijdt je vlot weg, en haal je m door tot 3000 toeren of hoger, dan verbruik je ook veel! meer als dan dat je rustiger rijd en tussen de 2200 en 2500 toeren schakelt.
ik heb het ook wel eens, dan komen mensen bij mij, ja hij loopt erg duur, dan zeg ik, dan gaan we eens rijden...
ook heb je dat op de snelweg, rijdt je nooit mer de cruise control, dan merk je zelf vaak niet hoe vaak je wisselt van snelheid, zeker niet als je lekker zit te ouwehoeren met iemand, of in gedachten bent. (langere ritten vaak)
in begin proberen ze dan heel netjes te rijden, maar als ze zig meer op hun gemak voelen, en dan meer hun eigen stijl pakken merk ik vaak dat eigenlijk alleen de rijstijl het probleem is van het hoge verbruik.
Ik kan heel zuinig rijden als ik wil, ik heb met de combo benzine met opgefokte 1600 16klepper erin ook 1o p15 gereden, maar het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1op9,5 en 1 op 11,5, hij rijdt te leuk om altijd rustig te rijden...
met de Vectra-V6 doe ik normaal gemiddeld 1 op 10 a 1 op 11, maar soms ook 1 op 6, 1 op 14 doet ie op de snelweg.. gebruik veel cruise control, rechte stukken doe ik een hoge versnelling, 50 in 4, 60 in 5 (1200 a 1300 toeren)
Willem[/quote
Wim,
je schrijft dat de inlaat dicht gekoekt kan zitten door stadsritten enz. Is dit weer schoon te maken ofzo? Als je stadritten maakt dan merk je dit niet direkt, alleen in je verbruik en dat is in stadsritten altijd hoger dan op de snelweg. Weet je hier iets over 't schoonmaken ??
m.vr.gr., bert.