• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

[HOW-TO] - Vectra B - Reinigen Gasklep Z18XE

sw_reijnders

Woont hier bijna
How-To: Gasklep schoonmaken Z18XE

waarschijnlijk ook uit te voeren voor Z14XE, Z16XE enzo.

Dit ter aanvulling van Wim's how-to van de X18XE, X20XEV, X22XE (voor de enkeling die daar mee rond rijdt hier op het forum ;))

Vanmiddag heb ik de gasklep schoongemaakt van de GSi en er een paar foto's van gemaakt.

Als eerste dien je de grote luchtslang te verwijderen die bovenop de gasklep zit.

Dit doe je door de 2 slangenklemmen los te schroeven aan beide uiteinden.

En met een Griptang of Waterpomptang kun je makkelijk de slangenklem terug schuiven die op de slang zit die naar de kleppendeksel gaat.

Tevens dien je de stekker van de gasklep VOORZICHTIG los te peuteren door eerst het grijze clipje naar achter te trekken.

Daarna kun je de weerhaak indrukken zodat de stekker los komt.

Verwijder vervolgens alle overige slangen die aan het gasklephuis bevestigd zitten.

Kijk maar even welke handig voor of na het demonteren van het gasklephuis loskomen.

Het gasklephuis zelf zit met 4 Torx schroeven vast op het inlaatspruitstuk.

Verwijder deze en het spel komt los.

20120115_162636.jpg

en zo ziet hij er aan de onderkant uit . . . volgens mij kan het echt geen kwaad om dat ding eens schoon te maken :roll:

20120115_155807.jpg

en uuuh carter ontluchting? :roll:

20120115_155821.jpg

Dus de boel eens grondig schoongemaakt met terpentine en daarna goed afspuiten met WD40.

En met WD40 heb ik er weer voor gezorgd dat we weer een Carteronluchting hebben :).

Het Carter-onluchtings-gaatje heb ik opgeboord met een 2 mm boor.

De 1,5 mm boor die ik had, was te kort.

20120115_161804.jpg

weer viceversa de boel terug bouwen (met nieuwe pakking, te koop bij de Opel-dealer) en klaar is Bas in dit geval :)

TIP:

zorg dat er niet te veel WD40 in het electronica compartiment komt.

Dit is bij mij dus wel gebeurd en volgens mij gaat het daardoor vervelen (slecht reageren op het gas enzo)

Terug
Naar boven