sw_reijnders
Woont hier bijna
How-To: Gasklep schoonmaken Z18XE
waarschijnlijk ook uit te voeren voor Z14XE, Z16XE enzo.
Dit ter aanvulling van Wim's how-to van de X18XE, X20XEV, X22XE (voor de enkeling die daar mee rond rijdt hier op het forum
)
Vanmiddag heb ik de gasklep schoongemaakt van de GSi en er een paar foto's van gemaakt.
Als eerste dien je de grote luchtslang te verwijderen die bovenop de gasklep zit.
Dit doe je door de 2 slangenklemmen los te schroeven aan beide uiteinden.
En met een Griptang of Waterpomptang kun je makkelijk de slangenklem terug schuiven die op de slang zit die naar de kleppendeksel gaat.
Tevens dien je de stekker van de gasklep VOORZICHTIG los te peuteren door eerst het grijze clipje naar achter te trekken.
Daarna kun je de weerhaak indrukken zodat de stekker los komt.
Verwijder vervolgens alle overige slangen die aan het gasklephuis bevestigd zitten.
Kijk maar even welke handig voor of na het demonteren van het gasklephuis loskomen.
Het gasklephuis zelf zit met 4 Torx schroeven vast op het inlaatspruitstuk.
Verwijder deze en het spel komt los.
en zo ziet hij er aan de onderkant uit . . . volgens mij kan het echt geen kwaad om dat ding eens schoon te maken :roll:
en uuuh carter ontluchting? :roll:
Dus de boel eens grondig schoongemaakt met terpentine en daarna goed afspuiten met WD40.
En met WD40 heb ik er weer voor gezorgd dat we weer een Carteronluchting hebben
.
Het Carter-onluchtings-gaatje heb ik opgeboord met een 2 mm boor.
De 1,5 mm boor die ik had, was te kort.
weer viceversa de boel terug bouwen (met nieuwe pakking, te koop bij de Opel-dealer) en klaar is Bas in dit geval
TIP:
zorg dat er niet te veel WD40 in het electronica compartiment komt.
Dit is bij mij dus wel gebeurd en volgens mij gaat het daardoor vervelen (slecht reageren op het gas enzo)
waarschijnlijk ook uit te voeren voor Z14XE, Z16XE enzo.
Dit ter aanvulling van Wim's how-to van de X18XE, X20XEV, X22XE (voor de enkeling die daar mee rond rijdt hier op het forum
Vanmiddag heb ik de gasklep schoongemaakt van de GSi en er een paar foto's van gemaakt.
Als eerste dien je de grote luchtslang te verwijderen die bovenop de gasklep zit.
Dit doe je door de 2 slangenklemmen los te schroeven aan beide uiteinden.
En met een Griptang of Waterpomptang kun je makkelijk de slangenklem terug schuiven die op de slang zit die naar de kleppendeksel gaat.
Tevens dien je de stekker van de gasklep VOORZICHTIG los te peuteren door eerst het grijze clipje naar achter te trekken.
Daarna kun je de weerhaak indrukken zodat de stekker los komt.
Verwijder vervolgens alle overige slangen die aan het gasklephuis bevestigd zitten.
Kijk maar even welke handig voor of na het demonteren van het gasklephuis loskomen.
Het gasklephuis zelf zit met 4 Torx schroeven vast op het inlaatspruitstuk.
Verwijder deze en het spel komt los.
en zo ziet hij er aan de onderkant uit . . . volgens mij kan het echt geen kwaad om dat ding eens schoon te maken :roll:
en uuuh carter ontluchting? :roll:
Dus de boel eens grondig schoongemaakt met terpentine en daarna goed afspuiten met WD40.
En met WD40 heb ik er weer voor gezorgd dat we weer een Carteronluchting hebben
Het Carter-onluchtings-gaatje heb ik opgeboord met een 2 mm boor.
De 1,5 mm boor die ik had, was te kort.
weer viceversa de boel terug bouwen (met nieuwe pakking, te koop bij de Opel-dealer) en klaar is Bas in dit geval
TIP:
zorg dat er niet te veel WD40 in het electronica compartiment komt.
Dit is bij mij dus wel gebeurd en volgens mij gaat het daardoor vervelen (slecht reageren op het gas enzo)