Vaseline is beter als talkpoeder volgens mij. Vaseline bevriest niet. Het wordt ietsjes hard als het koud wordt, dat klopt, maar niet zo hard als ijs.
Talkpoeder absorbeert vocht en wordt daarmee wel hard. Lijkt me minder handig.
Als vaseline z'n werk niet goed genoeg doet, probeer dan eens siliconenspray of teflonspray (aka PTFE spray).
Verder uiteraard vloeistoffen checken. Koelvloeistof nivo en uiteraard genoeg anti-vries er in (minder verdunnen als in de zomer).
Zelfde geld voor ruitensproeier. Die heb je echt wel nodig. Ik had een keer in de winter dat m'n sproeier leeg was. Ritje in het donker op de snelweg, veel tegenlicht en een grijze waas op de voorruit... Nee dat is geen pretje. Je ziet geen ruk meer.
Uiteraard ook een set winterbanden er onder, of als je weinig kilometers maakt zorgen dat je minstens op all-seasons banden rijd. Veiligheid voor alles.
Als je auto problemen heeft met starten in de winter kan je ook nog overwegen om dunnere motorolie er in te doen. Dan start hij iets makkelijker.
Verder zou ik wat grafietpoeder, teflonspray of siliconenspray in de sloten spuiten. Zijn ze goed gesmeerd en vriezen ze niet vast.
Als je een wat oudere auto hebt zou ik de bodem ook even strak in de tectyl zetten (of andere anti-roest behandeling) en de body goed schoonmaken en waxen. Daarbij minstens eens per week de lager gelegen delen van de auto afspoelen met de tuinslang. (ter hoogte van de wielen zeg maar, daar komt de meeste bende te zitten)
Als laatste zou ik een fles Rain-X of ander ruitbehandelingsmiddel op de ruiten doen zodat regen en andere bende er makkelijker af komt. Veel van dat soort middeltjes werken ook tegen ijsvorming.
M'n Corsa heeft een winter meegemaakt en dat spul werkt echt geniaal. Eerst een tijdje zonder gedaan, en daar na een tijdje met... Het moest oppeens veel harder vriezen voordat m'n ruiten bevroren.
Ik gebruik trouwens altijd de ruitenpoets van Turtlewax Ice. Dat is een soort glassex en anti-rain in één. Ideaal