• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kabelboom breuk portier achter Zafira A 1999

Hallo,

Bij mijn zafira A uit 1999 is bij de linker achterdeur de kabelboom gebroken.

Hij heeft een totaal van 11 kabels bij de B-stijl.

Nu heb ik de connector van de kabel gedemonteerd, aan de kabels in de connector zitten van die kleine langwerpige vierkante kabelschoenen.

Ik wil de kabel afknippen, en de connector opnieuw monteren.

Nu mijn probleem, waar vind ik die kabelschoenen ?

Bij de automaterialen zaak waren ze niet beschikbaar.

Dealer had enkel een reparatieset a 75,-

Solderen wil ik niet, dan wordt de kabel hard en binnen een paar weken heb ik weer hetzelfde probleem.

Kabelschoentjes zijn een stuk goedkoper, als ik ze maar uit wist te halen.

Ik heb toen de stekkers helemaal uit elkaar gehaald, en de kabels in de stekkers opnieuw gesoldeerd.

Toen de kabel een stuk uit het chassie getrokken , en daar de kabels aan elkaar gesoldeerd met krimpkous erom.

Je moet niet op dezelfde plaats de soldering doen nee. Maar een stuk verder dan kan er niets gebeuren.

Kabelboom solderen, draadboom verlengen en de verlengde kabels in de carrosserie duwen.

En dan de kabelboom heel strak in tapen. Doordat je hem heel strak in tape kan de kabelboom niet meer knikken.

Door het knikken komt er uiteindelijk een draadbreuk.

Ik heb de kabel destijds ter hoogte van de bestuurdersstoel gelast(vanaf daar vervangen: kaartenbakje langs het portier er uit halen en dan zie je de kabel lopen, hier doorgeknipt en nieuwe er aan gezet met krimpkousjes.

Ik heb ergens een schema gezien, maar weet niet waar.

Ik ga gewoon via de kleurcodering een voor een wisselen.

Er is een pdf file OpelZafira A Manual GE.

Is van 1999 tot 2005 en staat echt veel in, ook bedrading schema.

Als je interesse hebt stuur ff een pm met je email dan zet ik hem op file transfer.

Is wel in duits.

Terug
Naar boven