• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koelvloeistof vervangen senator 3.0e

op het termostaathuis zit ergens een nippel met imbus 8. kan wel vaker goed vast zitten vanwege corosie en vloeibare pakking tussen de schroefdraad.

Als ik hem goed hoog opkrik aan de expansievat zijde. dan hoef ik in wezen niet aan de inbus te komen? Omdat lucht omhoog kruipt wil het bij het expansievat erweer uit?! (zet uiteraard wel de auto aan, kachel op warm, ventilatie op 1)

In principe kun je die inbusbout in het thermostaat huis met rust laten. Het systeem gewoon vullen, motor laten draaien met verwarming aan en de dop van het expensievaatje af, dan ontlucht tie vanzelf. Je ziet de luchtbellen vanzelf komen. Na verloop van tijd. als de motor op bedrijfstemperatuur is, even niveau kontroleren in het vaatje (want dat zakt), eventueel weer wat bijvullen. En na een goede rit het niveau weer even controleren en eventueel bnijvullen. Dat is alles.

Zo heb ik het al verschillende malen gedaan. Ik vervang de koelvloeistof om de 3 a 4 jaar.

A1 is klote te ontluchten,ik ontlucht altijd,door een gaatje in de thermostaat te boren en dan de koelslang los te halen en aan de thermostaat deksel en dan de slang vol te laten lopen todat der water uit de thermostaat komt,dan slang half derop drukken en boven een naadje laten gapen waar ik dan water inschut todat der geen lucht meer inzit.

A2 is gewoon vullen en laten lopen op een gegeven moment zakt het water niet meer en en dan is het gewoon de zaak op peil zetten en dan moet het goed zijn.

Terug
Naar boven