• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koppelingsset Manta B cc + monteren?

JustinP

Post weinig
Het is afgelopen met het afstellen van m'n koppeling, er moeten nieuwe platen in dus gelijk een nieuwe koppelingsset. Kan iemand bevestigen dat de gegevens van de koppelingsset kloppen? :

Diameter mm: 216, Naafprofiel: 14, Dikte mm: 25.0

Het gaat om een Opel Manta B cc 2.0 GTE uit augustus '78. Prijzen op internet verschillen nogal, complete sets staan te koop voor 188 euro maar zonder vermelding van merk o.i.d. De gegevens van de set heb ik gevonden op onderdelendirect.nl, maar wil er niet vlekkeloos vanuit gaan dat dit klopt. In het werkplaatshandboek kon ik geen gegevens vinden.

Bedankt bij voorbaat.

gegevens kloppen.

Zou zelf eens neuzen op ebay.de daar komen ze geregeld voor niet veel voorbij.

Een goede gebruikte heb ik anders ook nog wel liggen

gegevens kloppen.

Zou zelf eens neuzen op ebay.de daar komen ze geregeld voor niet veel voorbij.

Een goede gebruikte heb ik anders ook nog wel liggen

Tjonge, ik had nog niet aan Ebay gedacht. Complete sets vliegen daar om je oren voor 80 euro. Een goeie om voortaan eerst even te kijken voor onderdelen ;)

Helaas heb ik er een beetje haast mee, dus kijk even verder bij nederlandse webshops. Net een aanbod van Franssen carparts voor 179 euro. De diameter is volgens hem echter 215mm, zal het verschil niet maken denk ik?

Tjonge, ik had nog niet aan Ebay gedacht. Complete sets vliegen daar om je oren voor 80 euro. Een goeie om voortaan eerst even te kijken voor onderdelen ;)

Helaas heb ik er een beetje haast mee, dus kijk even verder bij nederlandse webshops. Net een aanbod van Franssen carparts voor 179 euro. De diameter is volgens hem echter 215mm, zal het verschil niet maken denk ik?

Nou, er is een set besteld. Donderdag of vrijdag ga ik de boel vervangen.

Ik heb een oom die regelmatig dit soort klusjes aan zijn eigen opels heeft gedaan, als ik er niet uit kom kan ik hem vragen stellen, hij kan helaas niet helpen. Hebben jullie nog goede tips of dingen waar ik speciaal op moet letten? Uiteraard houd ik het werkplaatshandboek erbij.

Nou, er is een set besteld. Donderdag of vrijdag ga ik de boel vervangen.

Ik heb een oom die regelmatig dit soort klusjes aan zijn eigen opels heeft gedaan, als ik er niet uit kom kan ik hem vragen stellen, hij kan helaas niet helpen. Hebben jullie nog goede tips of dingen waar ik speciaal op moet letten? Uiteraard houd ik het werkplaatshandboek erbij.

Ga je het op de brug doen of op de grond?

Ik neem aan dat je de versnellingsbak achter de motor weg wilt trekken?

Is het een 5-bak?

Ga je het op de brug doen of op de grond?

Ik neem aan dat je de versnellingsbak achter de motor weg wilt trekken?

Is het een 5-bak?

Op de grond met een flinke krik en 4 steunen die ik onder de achteras en de voorophanging zet. Het is een 4-bak. Het plan was inderdaad om hem achter de motor weg te trekken, ik heb een prius?as van een oude versnellingsbak om de koppelingsplaat te centreren voor het terugzetten van de versnellingsbak.

De krik zou ik dus ook kunnen gebruiken om de versnellingsbak rustig te laten zakken en weg te rijden.

Op de grond met een flinke krik en 4 steunen die ik onder de achteras en de voorophanging zet. Het is een 4-bak. Het plan was inderdaad om hem achter de motor weg te trekken, ik heb een prius?as van een oude versnellingsbak om de koppelingsplaat te centreren voor het terugzetten van de versnellingsbak.

De krik zou ik dus ook kunnen gebruiken om de versnellingsbak rustig te laten zakken en weg te rijden.

Ja inderdaad, zat er ook al aan te denken om hem maar op 2 steunen te zetten (voor) en achter op de grond met blokken achter de wielen.. Werkt wel wat onprettiger.

Ja inderdaad, zat er ook al aan te denken om hem maar op 2 steunen te zetten (voor) en achter op de grond met blokken achter de wielen.. Werkt wel wat onprettiger.

En wil je eerst de versnellingsbak van het koppelingshuis en vervolgens het koppelingsvan de motor loshalen of gelijk het hele koppelingshuis inclusief versnellingsbak van de motor?

Vergeet niet eerst de pook los te halen van de bak.

Terug
Naar boven