• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta-A 1973 Restauratie + c20xe (voorheen X2.5XE)

Hello folks,

Samen met een vriend ben ik een Manta A uit '73 aan het restaureren en aan het ombouwen naar een omega X2.5XE (lpg g3)

Of de uiteindelijke versie ook op lpg gaat rijden is nog niet zeker.

Het word GEEN daily driver (daarvoor is de E39, BMW 530d, 192pk, 2004)

Zelf heb ik (Paul) helaas niet meer de financieele middelen (gezin, kids, huis, je kent het wel) om dit project tot een groot succes te maken,

vriend van me (Julian) heeft het project dan ook gekocht (geen technishce achtergrond) en samen gaan we er iets moois van maken.

Er zullen zo min mogelijk 2e hands materialen worden gebruikt, om de auto "als nieuw" te maken.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :D

HIER KLIKKEN voor :kewlpics

Het volgende zit in de planning, klaar rond 10-2012

-Manta volledig strippen

-Auto laten zandstralen, lassen, spuiten. (waarschijnlijk donker grijs)

-X2.5XE (omega) motor en v-bak monteren, inclusief custom 2x 2,5" rvs uitlaat met spaghetti spruitstuk (in 1 keer goed)

-volledige revisie van de motor, inclusief ultra light flywheel voor grotere throttle responce (van krukaslagers tot oliefilter)

-Remmen "custom" aanpassen schijven rondom, geventileerd

-Achteras en vooras modificeren zowel om de V6 passend te maken als het extra vermogen

-Rolkooi installeren

-race interieur plaatsen

Al met al is dat een inverstering van ongeveer 12 duizend euro (buiten de eigen uren gerekend), de auto moet dan goed rijdbaar zijn.

Wanneer er dan weer wat centen gespaard zijn zal er uiteindelijk in de (9) maanden daarop volgend de motor N/A getunded worden.

Volgens "kenners" is deze motor NIET rev happy (geen 8000+ rpm) Wat zeggen de kenners hier?

wat er aan gaat gebeuren:

-rally & cross nokkenassen

-aangepaste klepveren

-aangepaste throttle bodies

-light weight poelies

-sport luchtfilter

-engine flow verbeteren

-drijfstangen en zuigers

-"chip tuning" op vrij programmeerbare ecu

Dit alles zal rond de 5 duizend euro kosten en ongeveer een 220pk met 250nm geven.

(waarom dan geen 3,2 of 3,0 V6 zal u misschien afvragen, het karakter van een "race" of "getunde" motor is dusdanig anders dat het veel sportiever/leuker rijdt. Meer is niet altijd beter, het hebben van overmatig veel vermogen komt niet ten goede van het rijgedrag. pk gewichts verhouding van 1pk voor 5kg is (zeker in normaal verkeer) meer dan voldoende, ook om die M3-tjes bij te houden.)

De keuze van een V6 is gemaakt omwille van het lage gewicht en de geringe afmetingen.

(Had 3 motoren liggen opel 2,5 V6 en de 2,2 4lijn en een volvo T5 (B5254t) vriend van me wilde absoluut geen turbo motor en het zeker bij opel houden. Andere motoren zouden meer kosten en niet veel "beter" zijn dan die 2,5 V6)

Veel dingen zijn al opgezocht, uitgezocht, uitgewerkt, maar een "frisse blik" kan nooit kwaad.

We kunnen daarom natuurlijk altijd hulp en advies gebruiken, met zaken zoals:

-welke aanpassingen nodig zijn voor de vooras (wiel 2 keer uitvinden is niet nodig)

-welke achteras verhoudingen er mogelijk zijn die het vermogen aan kunnen

-handige adresjes

-tips en truuks

-tuning parts

-etc.

Thnx for reading,

Paul

Nauw, jullie zijn flink wat van plan! Ben benieuwd.. helaas doen de foto's het bij mij niet..

Nauw, jullie zijn flink wat van plan! Ben benieuwd.. helaas doen de foto's het bij mij niet..

Server dingen fout, komt (snel weer) goed.

Overgens iemand bekend met een universele km-teller, kan er nergens een vinden en wil graag zelf dash maken.

Server dingen fout, komt (snel weer) goed.

Overgens iemand bekend met een universele km-teller, kan er nergens een vinden en wil graag zelf dash maken.

ga het ook zeker volgen

cristian tsx is ook bezig met 2.5 v6 in a manta als ik het goed hem mischien wat info delen

plannen zijn iig mooi

ga het ook zeker volgen

cristian tsx is ook bezig met 2.5 v6 in a manta als ik het goed hem mischien wat info delen

plannen zijn iig mooi

heb ook het heldere plan gehad om een 3.0 v6 in te bouwen.

met veel geluk heb ik laatst van een duitser die zijn project stopte het een en ander kunnen overnemen.

aangepaste pan en zelfgemaakte motorsteuenen en bak steun.

vorige week een keer alleen het blokje dr in gehangen:

Foto-0025.jpg

Foto-0026.jpg

daar moet hij nog iets zakken en naar achter, met de orginele spruitstukken kom ik dr net niet weg en de bobine moet ergens anders geplaatst worden.

zoiezo moet de tunnel iets ruimer voor de r28 bak.

maar kom super uit.

de as hoeft totaal niet aangepast te worden.

ook kom ik met de stuur inrichting goed uit.

zo zat het bij de ascona ingebouwd:

33zbm00.jpg

2najuw5.jpg

vind alleen dat ik iets meer olie in de pan kwijt wil, omdat ik denk dat hij zo te klein is.

heb ook het heldere plan gehad om een 3.0 v6 in te bouwen.

met veel geluk heb ik laatst van een duitser die zijn project stopte het een en ander kunnen overnemen.

aangepaste pan en zelfgemaakte motorsteuenen en bak steun.

vorige week een keer alleen het blokje dr in gehangen:

Foto-0025.jpg

Foto-0026.jpg

daar moet hij nog iets zakken en naar achter, met de orginele spruitstukken kom ik dr net niet weg en de bobine moet ergens anders geplaatst worden.

zoiezo moet de tunnel iets ruimer voor de r28 bak.

maar kom super uit.

de as hoeft totaal niet aangepast te worden.

ook kom ik met de stuur inrichting goed uit.

zo zat het bij de ascona ingebouwd:

33zbm00.jpg

2najuw5.jpg

vind alleen dat ik iets meer olie in de pan kwijt wil, omdat ik denk dat hij zo te klein is.

Terug
Naar boven