• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Met hoge toeren schakelen (astra H)

chieltjuh

Post weleens wat
Beste,

Even een vraagje omdat ik gwn benieuwd ben.

Als ik met mijn astra H een keer in de toeren jaag(IN HET ROOD)

heb ik problemen met zn 3e versnelling. alle versnellingen gaan goed behalve naar zn 3.

meer mensen die dit hebben?

Is dit omdat de overbrengen gwn niet lekker werkt op hoge toeren?

Zit bijna nooit in het rood maar was gwn even aan het denken wat dat mechanisch nou kon zijn alleen in die versnelling en alleen bij hoge toeren.

is een z18xe btw:)

Wat gebeurt er dan als je in drie wit zetten? Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ik rij diesel en daar voel ik soms trillingen in de derde versnelling, gaat er ook soms moeilijk in. Jaag em ook in het rood in z'n drie maar gevolg is niks (nog) hoop ik. Ik heb toen gewoon per 1000 toeren gedaan om te kijken of er niks aan de hand was.

Krijgt m er moeilijk in denk ik.

Lang leven de Hydraulische koppeling, deze heeft iets vertraging.

willem

Wat gebeurt er dan als je in drie wit zetten? Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ik rij diesel en daar voel ik soms trillingen in de derde versnelling, gaat er ook soms moeilijk in. Jaag em ook in het rood in z'n drie maar gevolg is niks (nog) hoop ik. Ik heb toen gewoon per 1000 toeren gedaan om te kijken of er niks aan de hand was.

idd krijg hem er niet in(zeker als ik sporttief schakel ga ik dan van zn 2 naar zn vrij:P:)

maar met de koppeling en dan alleen 3e versnelling?

Mijn probleem is dat ik em soms moeilijk in z'n drie krijg. Soms gaat het goed soms hangt het en krijg ik em er duwend hakend en krakend in. Alleen drie trilt bij mij en dat is zo irrtant as ik uit laat lopen. :hmmz

Krijgt m er moeilijk in denk ik.

Lang leven de Hydraulische koppeling, deze heeft iets vertraging.

willem

volgens mij is de 3 gwn de zwakste verhouding kwa tandwielen ofzo.

terug in in zn 1 trouwens ook (moet je echt bijna voor stilstaan).

Waarschijnlijk zijn het gwn iets mindere versnellingsbakken:P

(las op een engels forum dat iemand met een turbo gemonteerd op zijn 1.8 die het ook al zei: sinds mn turbo vreet mn blok versnellingsbakken dus bakken kunnen niet heel veel hebben:P)

voor mij is het geen probleem ik rij toch bijna nooit in het rood:) en dus schakeld hij prima:)

idd krijg hem er niet in(zeker als ik sporttief schakel ga ik dan van zn 2 naar zn vrij:P:)

maar met de koppeling en dan alleen 3e versnelling?

Mijn probleem is dat ik em soms moeilijk in z'n drie krijg. Soms gaat het goed soms hangt het en krijg ik em er duwend hakend en krakend in. Alleen drie trilt bij mij en dat is zo irrtant as ik uit laat lopen. :hmmz

volgens mij is de 3 gwn de zwakste verhouding kwa tandwielen ofzo.

terug in in zn 1 trouwens ook (moet je echt bijna voor stilstaan).

Waarschijnlijk zijn het gwn iets mindere versnellingsbakken:P

(las op een engels forum dat iemand met een turbo gemonteerd op zijn 1.8 die het ook al zei: sinds mn turbo vreet mn blok versnellingsbakken dus bakken kunnen niet heel veel hebben:P)

voor mij is het geen probleem ik rij toch bijna nooit in het rood:) en dus schakeld hij prima:)

@Jefkere wrote:@chieltjuh wrote:terug in in zn 1 trouwens ook (moet je echt bijna voor stilstaan).

Dat "kwaaltje" hebben alle bakken in een H denk ik hoor...

heb ik geen last van.. Alleen als het heel koud is gaat ie tijdens het starten wat stroever in z'n 1 of achteruit. Anders altijd zo soepel als een tiet!

@Jefkere wrote:@chieltjuh wrote:terug in in zn 1 trouwens ook (moet je echt bijna voor stilstaan).

Als het goed is alleen de ''kleine'' bakkies (F13 t/m F20), Die hebben dat al vanaf de allereerste van dit type bakken..

De Getrag zusjes (F23 M20 M32 F40) kan je vaak gewoon met dik 60 nog naar 1 schakelen zonder geweld te gebruiken..

3e versnelling is vaak wel de zwakste bij de Getrag bakken

Willem

heb ik geen last van.. Alleen als het heel koud is gaat ie tijdens het starten wat stroever in z'n 1 of achteruit. Anders altijd zo soepel als een tiet!

Ik zelf rij een Astra G 2.0 16V DI (X20DTL) weet niet welke bak ik heb maar om de versnelling in de 1 te krijgen moet ik ook bijna stil staan. Volgens mij hebben alle OPels dat wel. Is toch een bescherming van de bak zelf. De 1 is eigenlijk alleen nodig bij stilstand toch. Maar het kan soms zeer vervelend zijn. Want in de 2 pakt hij dan net niet lekker genoeg om als de auto nog redelijk rolt zeg maar. Vooral bij een rotonde kan het erg vervelend uitkomen. ;)

Als het goed is alleen de ''kleine'' bakkies (F13 t/m F20), Die hebben dat al vanaf de allereerste van dit type bakken..

De Getrag zusjes (F23 M20 M32 F40) kan je vaak gewoon met dik 60 nog naar 1 schakelen zonder geweld te gebruiken..

3e versnelling is vaak wel de zwakste bij de Getrag bakken

Willem

Terug
Naar boven