Hopelijk zijn dat wat handzamer formules als in het boek wat ik momenteel heb (zo lijkt het in ieder geval wel) want daar staat wel veel theoretisch leesvoer in maar het is niet bepaald gericht op de praktijk met een praktisch voorbeeld.
http://www.amazon.com/dp/1884089887/ref=pe_175190_21431760_cs_sce_dp_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de tip in ieder geval, zo te zien is het gewoon te downloaden, als dat niet werkt even verder zoeken naar het fysieke boek.
@corsaracer wrote:belangrijkste is denk ik wel hoeveel pk wil je halen en hoeveel heb je er voor over.
moet het motorblok nog gereviseerd worden? is dat bij je budget bijgerekend??
moeten er verstevigde onderdelen aangeschaft worden (h-profiel drijfstangen, anders zuigers)
wat voor turbo wil je gaan rijden?? ( eentje met glijlagers of kogellagers)
voorkeur voor een bepaald merk?? (garrett, turbonetics enz.)
hoe snel wil je het klaar hebben??
maar ik denk dat de belangrijkste vraag toch wel is wat heb je te besteden??
als je dat weet kun je je gaan orienteren naar wat heb ik nodig en wat krijg ik voor mijn budget (oftewel hoe kan ik mijn budget zo goed mogelijk besteden zodat ik een GOED blok kan bouwen met toch het vermogen wat ik graag wil)
ik ben zelf al bijna 2 jaar aan het zoeken over hoe en wat ik het wil.
daarbij heb ik in mijn zoektocht een mooi boek gevonden waar echt zo ongelofelijk veel info instaat dat het echt de moeite is om het aan te schaffen
dit boek heb ik gevonden:
Turbocharging performance handbook
isbn: 978-0-7603-2805-7
het heeft aan het einde ook allemaal formules staan om alles te berekenen. grote van de turbo, intercooler alles.
ik heb mijn berekeningen nu bijna klaar. nu alleen nog alle onderdelen bij elkaar zoeken en bestellen.