Astra G 4x100 rijdt inderdaad het meest optimaal VANAF 15''.. vanaf 15 inch kun je vrijwel alle kanten op.
Astra G 5x110 (1.8 motoren en hoger) Werden vaak al geleverd op 17" Lichtmetaal.
Zoals ik al eerder aangeef, Er zijn
meerdere opties mogelijk. Om een
veilig antwoord te kunnen geven spreek ik daarom ook over de standaard waardes die worden gegeven vanuit GM zelf.
Het is namelijk onmogelijk om voor iedere velg, ET/J waarde verhouding te gaan uittekenen/uitleggen hoe dit op jouw auto gaat passen. ook omdat er teveel factoren zijn die erop inspelen.
- ET-waarde
- J-waarde (breedte van de band)
- Welke band ga je erop leggen
- Verlaging
- Camber
- Weersomstandigheden
- en het lijstje gaat zo nog wel door.
Ben je een liefhebben van "Luxe-velgen" is het wel handig om je hierin te gaan verdiepen. Wil je simpelweg staal+wieldop eronder leggen en weten wat onder je auto past.
15'' origineel staal met 195/60R/15.
Dit zat er namelijk bij mij standaard op, en ik reed een astra g sedan. Mijn wielen stonden centraal in mijn wielkasten, dus had ruimte genoeg voor bredere banden. Naderhand ben ik overgestapt op 17 inch LM, 8J, ET 38. Deze kwamen gelijk met de wielkasten, dus lagen nog perfect onder de auto.
Ik heb nu: 4x100 6Jx15 H2 ET49 (met 185 65 R 15)
Zij hebben daar: 4x100 6Jx14 H2 ET37 (met volgens mij 175 70 R 14)
Dit gaat in ieder geval niet werken. Je gaat dus op een kleinere velg EN een kleinere band rijden. dit ga je geheid merken...
@ries e.
Ik heb contact opgenomen met de site, is inderdaad ET49.
6J H2 15 inch et 49. Had nog een set staal in opslag.
EDIT: Alle voorgaande posts aangepast voor accuratie