• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motor maak rauw geluid

Hoy

Ik heb mijn distributieriem van mijn astra h 17 cdti (76kw) van 2006 vervangen. Bij het checken van de timing (krukas 6 x ronddraaien zoals staat aangeven in de workshop manual) kon ik plots niet meer verder draaien. Eerst dacht ik dat het de opgebouwde compressie was die weerstand bood en probeerde ik meer kracht enkele malen, maar helaas ik had het spanwiel van de riem vergeten vastzetten en de riem was over de tandjes geschoven, met als gevolg dat de cilinders de kleppen hebben geraakt. Ik heb de distributie dan terug correct gezet, dezelfde test gedaan en de timing bleef goed ook na 6 rondjes draaien. Dus alles gemonteerd maar als ik de motor start krijg ik een heel rauw geluid (een heel sterke dieselklop zoals men wel eens zegt).

Mijn vraag, kan het zijn dat de kleppen hierdoor beschadigd zijn? Hoe kan ik dit testen?

alvast bedankt voor jullie reacties

Guy

Heb je bij de compressie slag de motor laten gaan, of tegengehouden zodat die rustig tegen de kleppen is gekomen?

Terug
Naar boven