Vermogen went ja.
En als je toch al bezig gaat, koop dan gewoon een C20NE. Kost je niks meer als een 1.4 blokje tegenwoordig, ze zijn oer sterk (onderhoudstechnisch) en de inbouw is zo vaak gedaan dat je bijna elke opel fanaat kan vragen hoe het moet (of je kijkt even op corsanovatuning.nl)
Zo'n C14NZ of X14SZ is echt niet om over naar huis te schrijven. Al die moeite voor een paar PK meer als een 1.2 8valve.... No thanks.
C20NE kan er ook zonder problemen in, heb je 2 liters, 8 kleppen, volwaardige multipoint injectie, 115PK@5200rpm en 170nm@2500rpm. Dat ga je wel merken. 1.4 8klepper zou ik lekker laten wezen als je van een 1.2 komt.
X16SZ is nog het overwegen waard, als je het mij vraagt.
En 4000rpm is geen probleem. Zit em in de versnellingsbak.
Maja, dat moet ook wel, want anders kom je met zo'n klein motortje niet bij de stoplichten weg.
Of je maakt veel toeren en kan een beetje fatsoenlijk optrekken, of je maakt weinig toeren en kruipt trager als een slak weg bij het stoplicht. Het is het een of het ander.
Met die kleine motortjes raad ik het iig af om een lange versnellingsbak er achter de knopen. Kan wel, maar schiet voor geen meter op.
M'n vriendin heeft een X14SZ in haar Corsa liggen met een F10CR (korte) 5-versnellingsbak. Daar valt mee te rijden puur door die korte bak. Op de snelweg maakt het toeren, maar zolang je niet constant tegen het rooie lijntje op de toerenteller aan zit te hikken is er niks aan het handje.
Edit: Owjah, achter een C20NE kan je ook een F16 of F18WR bak hangen. Durf zo niet te zeggen dat dat past met de aandrijf assen (ik gok een kwestie van homokineten mix-n-matchen) en dan draait het ding lekker laag in toeren.
Er zit een F18CR in mijn Calibra, maar bij 50kmh in de 4 draait dat 1500rpm

En dat is dan een ruim 1200kg zware auto. In een Corsa is dat helemaal peanuts