• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Nieuwe oldtimerregeling

Het gaat zoals ik zei gewoon om de eerste tenaamstelling, waar ook ter wereld. De eerste keer dat de auto op kenteken is gezet.

Ben trouwens net lid geworden bij een hobby garage en daar zei de eigenaar dat die import auto's nu wel degelijk meer moeten betalen al omdat er volgens hem al 100.000 Mercedessen al uit Duitsland hier binnen waren gehaald en men dit wil terugdringen. Hij had de gehele nieuwe wet afgedrukt ergens opgehangen, zal eens kijken of er daar iets meer duidelijk uit wordt...

@trashmetal wrote:@Stender wrote:Datum eerste toelating geldt. Maakt niet uit waar deze auto dan toegelaten is.

mocht je een ingevoerde oldie hebben zou je even op je kentekenpapieren willen kijken

wat datum eerste toelating is, en niet wat op oude papieren staat

en dit even laten weten

of iemand anders die dit leest die een ingevoerde oldie heeft

begrijp me goed is niets tegen ingevoerde oldies

maar als ik dat zeker weet hoef ik er ook zeker niet aan te denken een manta b of kadett c te importeren

Mijn Rekord is ingevoerd, maar volgens mij haal ik 2 dingen door elkaar heen. In ieder geval gaat men uit van de eerste datum waarop de auto waar dan ook ter wereld op kenteken is gezet. Dus als de auto in 1986 in Spanje op kenteken is gezet dan wordt deze gewoon belastingvrij in Nederland, ook wanneer deze in 1988 in Amerika op kenteken is gezet, maar dan duurt het nog een paar jaar natuurlijk.

@mantallica wrote:Ik heb meerdere ingevoerde auto's staan en bij allemaal

is de eerste datum van toelating over genomen van de

bestaande auto papieren.

Of ze moeten een nieuwe regel hebben dat per 1 januari 2012

de eerste datum van toelating de invoerdatum wordt.

Dan is het importeren van alle oldies ook al zijn ze 50 jaar oud

in één keer gebeurt om belasting vrij mee te rijden.

Misschien is dat een goede vraag om bij de belastingdienst neer te leggen.

stel ze het maar niet voor mantallica :swear

@ikdenman wrote:kijk ik rijd een c-kadett ! het is zeker niet moeders mooiste maar technisch helemaal voor mekaar ! ik ben van mening dat iemand die in een oldtimer rijd meer onderhoud pleegt om hem op de weg te houden ! dus om de 2 jaar apk vind ik terecht maar das alleen als de auto ouder is dan 30 jaar ! hoeveel mensen zijn er wel niet die voor een paar honderd euro een auto kopen met nieuwe apk en daar alleen mee rijden en bij de nieuwe apk weer een andere auto van een paar honderd euro kopen !

oow, dus jij pleegt meer onderhoud dan ik? zou ik toch maar eens mn verbouwtopic gaan bekijken haha

en er zijn er ook zat die een oldtimer kopen voor wijnig en die met plamuur op de weg houden

en vervolgens na 2 jaar goedkoop hobbelen hem zonder pardon op de sloop prakken

zulke mensen moeten ze afschieten

jammergenoeg zijn er VEEL oldtimerrijders die hun auto niet zo verzorgen als jij/wij

gewoon een gebruiksvoorwerp als het op is gooien we het gewoon weg en kopen weer een andere is hun gedachte

wij hier op het forum zijn liefhebbers, maar dat is niet heel oldtimerrijdend nederland!

van mij mogen de oldtimers jaarlijks op apk, het nieuwe belastingvoorstel vind ik :thumb

want vind wel dat het belastingvoordeel moet blijven/terug komen

en als je oldtimer indd goed is onderhouden heb je toch niets te vrezen?

als je nog geen 25 euro voor apk kan missen........

Mario

haha, ik blijf de rdw stalken, al een vraag gestuurd over omkeuren en vermogenstest

en of er Sportive als typebenaming bijgevoegd kan worden omdat dit bij sommigen wel is maar mijne niet :???:

Dat is zeker mooi nieuws! Dan zijn de mijne uit '88, ooit nog belastingvrij worden. Niet op ze gestemd, maar toch mooi dat ze wat voor elkaar krijgen :thumbup

En voor dat je het weet zit er een nieuw kabinet, die alle plannen weer om gooid.

Zal sowieso nog 5jaar duren voordat auto's na '86 er baat van hebben, en wie weet wat er dan in de tussentijd alweer veranderd is!

En dan nu even de tweede kamer stukken in de gaten houden :) Staat al wel iets gepubliceerd van de 17e, maar nog niks concreets gevonden. Staat meer slap geouwehoer in dan dat er knopen worden doorgehakt.

Ik kom dit wetsvoorstel nog tegen op een ander forum. Komt er op neer dat er een tussenfase geintroduceerd word.

Te weten,

a. op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud was;

b. in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming ten minste 26 jaar geleden is;

c. in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming ten minste 27 jaar geleden is;

d. in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming ten minste 28 jaar geleden is; dan wel

e. in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming ten minste 29 jaar geleden is.

Stukken volledig in te zien op;

http://rijksbegroting.minfin.nl/algemeen/onopgemaakte_stukken?page=5&datum=20111117" onclick="window.open(this.href);return false;

Met titel ; Wijziging van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992, de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 en enige andere wetten (Wet uitwerking autobrief).

Toch goed gegokt om er een van 1987 te kopen :D 2013 is de mijne aan de beurt :D Wegenbelastingvrij rijden geeft toch een volwaardiger "oldtimer" gevoel :)

En dan nu weer allemaal massaal toekomstig belastingvrije auto's inkopen en veel te duur verkopen tegen die tijd! :D :D

Maar... het blijft een wetsvoorstel die op 15 nov 2011 is ingediend... wanneer wordt zoiets definitief.. of is dat het nu al vraag ik mij af.

Een eerder bericht op Fehac.nl (11 nov 2011)

Vrijstelling blijft behouden!

Van het Binnenhof is een goede ontwikkeling te melden, waaraan de FEHAC de afgelopen maanden hard heeft gewerkt. De “bevriezing” van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers, die per

1 januari 2012 in zou gaan, gaat waarschijnlijk niet door. Want er is een Kamermeerderheid voor een aangepaste regeling, waardoor er weer een verschuivende leeftijdsgrens komt. Zoals het er nu naar uitziet, gaat deze naar 30 jaar. Aan de details van de regeling wordt nog gewerkt. Op 17 november a.s. zal de Tweede Kamer er een besluit over nemen, in het kader van het Belastingplan 2012.

Hiermee wordt een regeling waartoe eind 2008 werd besloten ongedaan gemaakt. Volgens die regeling moest per 1 januari 2012 voor alle motorvoertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto’s en motorfietsen) die vanaf die datum 25 jaar worden het volle pond aan motorrijtuigenbelasting worden betaald. De duizenden liefhebbers die één of meer klassiekers als liefhebbersvoertuig koesteren zouden hiervan de dupe worden. De datum van 1 januari 2012 was gekozen, omdat naar het inzicht van 2008 dan de kilometerheffing zou ingaan. Dan zou iedereen per km gaan betalen, maar de wegenbelasting zou vervallen.

Maar met het aantreden van het nieuwe kabinet, ruim een jaar geleden, werd duidelijk dat de km-heffing niet door zou gaan. De FEHAC heeft toen gelijk aan de bel getrokken. En dit jaar heeft de FEHAC extra vrijwilligers voor de belangenbehartiging aangetrokken. Daardoor konden we ons vaker en beter in Den Haag presenteren, bij ministeries en politiek. Dit lijkt nu de eerste vruchten af te werpen. Want de PVV pakte de handschoen op. Kamerlid Roland van Vliet kwam voor de zomer met een motie. Staatssecretaris Frans Weekers (VVD) sprak daar zijn sympathie voor uit. Maar liet het aan de Kamer over om met een voorstel tot herziening van de wet te komen. Nu ligt dat voorstel er dus. En het ziet er naar uit, dat het voldoende steun zal krijgen.

Om ook de tegenstanders te overtuigen heeft de FEHAC nog een brief met bijlagen naar de Kamer gestuurd, waarin op basis van het onafhankelijk onderzoek (AMOEBE) dat de FEHAC heeft geïnitieerd duidelijk naar voren komt, dat oldtimers totaal geen milieuprobleem vormen, door het geringe aantal en de zeer lage kilometerjaargemiddeldes.

11 november 2011

Bron : http://www.fehac.nl/actueel" onclick="window.open(this.href);return false;

Tjah, maar als het dit definitief is ben ik allang blij dat mijn meest favoriete opel (lees Senator B) belasting vrij word

Terug
Naar boven