• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

olie+brandstoffilter, slecht starten, inhouden Corsa C Z12XE

SDK1992

Post weinig
Service lampje brand al een tijdje en heel af en toe het motormanagment lampje.

Starten wil hij koud nooit in een keer, of start heel lang door (afgelopen 2 dagen lukte het helemaal niet)

Warm start hij wel beter.

Tijdens het rijden hikt hij soms, vooral op de snelweg.

Nu wilde ik morgen naar de garage gaan om hem te laten uitlezen. Of is het verstandig eerst hetgeen hier onder te doen?

Ik wil zelf mijn oliefilter vervangen en de olie

Dit geldt het zelfde voor het brandstof filter en de bougies.

Nu zag ik dat je verschillende diameters en maten heb. Hoe weet ik welke er in mijn auto gaan?

Las bij verschillende andere topics dat het de krukassensor misschien zou kunnen zijn met het slechte starten?

Oliefilter zijn inderdaad 2 maten van, weet zo niet welke erin zit.

Je zou je luchtmassameter en gasklep eens schoon kunnen maken, zelf ook dit probleem gehad. na schoonmaakbeurt was het inhouden weg (viel zelfs uit op het moment dat je de koppeling intrapte om een afslag te pakken)

Oké! Gasklep schoonmaken is dat makkelijk om te doen?

Mijne valt vaak uit bij het stoplicht met koppeling in.

Geef daarom altijd beetje gas bij.

Krukassensor laten vervangen. Mocht dit niet beaten dan verder zoeken. Vaak is deze stuk of slecht waardoor je lang door moet starten voordat hij aanslaat.

@SDK1992 wrote:Oké! Gasklep schoonmaken is dat makkelijk om te doen?

Mijne valt vaak uit bij het stoplicht met koppeling in.

Geef daarom altijd beetje gas bij.

Is eenvoudig zelf te doen met wat remmenreiniger en een pluisvrije doek (zo'n leren lap waar je de ramen ook wel es mee doet) zo heel veel schroefjes hoeven ook niet los geloof ik. Zal eerdaags zelf ook even weer doen want het probleem komt weer terug :) 1,5 jaar geleden gereinigd.

Hikt de auto bij constante toeren? Of als je ff gas mindert of gas los en vervolgens weer verder gaat?

@SDK1992 wrote:Alleen als ik gas minder of even los laat en weer verder ga. Vooral op de snelweg en afrit.

Dit zou je gasklepversteller kunnen zijn(lees je auto even uit, weet je het zeker), maar het verhelpt niet al je bovengenoemde problemen.

Dat klinkt als de gasklepsteller idd. Heb ik ondertussen 3x vervangen in een jaar...

gasklepsteller-oe-ref-825485.jpg

Als je een beetje gas geeft tijdens het starten doet ie het waarschijnlijk wel. Loopt ie ook rottig stationair? Wisselende toeren en zo?

Vaak start ie lang door. En start dan.

Soms start ie lang door geef ik beetje gas bij dan slaat ie wel aan.

Stationair loopt ie opzich wel goed, toerenteller is gaat tussen de 0 en 1000 toeren of 1000 staat ie.

Soms doet de toerenteller het helemaal niet

Net gebeld door de garage. Kwam een storing uit die is gewist, 2 tellen later kwam ie weer terug.

Nog een keer gewist. Nu moet ik er een stukje rijden dan wil het wel verdwijnen zei die. Ik vroeg waar dat slecht starten inhouden vandaan komt, zei die dat het misschien de luchtmassameter kan zijn omdat deze snel stuk gaan bij deze motoren.

Ga me auto met een uurtje ophalen en zal dan even vragen welke storing er precies uit kwam.

Dan plaats ik het hier.

Wat ik begreep kwamen er geen code's uit dat er iets kapot is etc, monteur zei dat ik volgende week even moet terug komen en dan nog een keer wordt uitgelezen, om te zien of er dan wat meer uit komt! Na het ophalen tijdje gereden en twee keer gestart, toen begon het motormanagment lampje te branden. Dus hopelijk komt er bij de 3e keer uitlezen dan iets uit!

Als je motormanagementlampje gaat branden, is er een foutcode (of codes). Deze geeft aan wat er volgens de ECU aan de hand is en is meestal een goede indicatie van waar je het moet gaan zoeken.

Misschien is het onderdeel (of onderdelen) niet volledig kapot, maar iets functioneert niet meer binnen de marges, anders gaat de auto niet bokken en raar doen + mm-lampje. Wellicht willen ze je de codes gewoon niet geven, omdat ze "bang" zijn dat je het zelf gaat oplossen.

Ik vind het een raar verhaal dat de garage een aantal keer wil gaan uitlezen voor een diagnose. Kijk dat je een aantal keer uitleest tijdens een reparatie, om zo te bepalen of je de goede onderdelen vervangen hebt. Ja dat is logisch.

----

Edit: Heb net is lopen zoeken, maar zie eigelijk geen losse nullast regelaar in de onderdelenlijst staan bij de meeste onderdelenboeren voor een z12xe. Wel een krukas en een nokkenassensor.

Nu ben ik nog nieuwsgieriger naar de foutcodes.

//edit

Terug
Naar boven