• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olie en Motormagagement lampje

Beste Astra liefhebbers.

Het feit dat ik hier al heel lang niet meer ben geweest, is een goed teken. Jammer dat ik aan mijn probleemloze streak een einde is gekomen... :(

Dit is er aan de hand.
Een aantal weken geleden ging mijn motormanagementlampje branden.
De volgende codes werden vermeld:
- P0171 --> Mengsel te arm
- P0106 --> Druksensor spruitstuk
- P1101 --> Prestatie doorstroomsysteem aangezogen lucht

Wat hebben we tot nu toe gedaan?
Terwijl het motormanagementlampje brandde, liep de motor ook erg slecht. Vaak stationair was het niet niet goed. Hij stotterde en het leek net alsof hij op 3,5 cilinder liep.
Terwijl de warme dagen verder duurde, merkte ik dat de auto gewoon niet lekker liep. Tijdens het rijden veel hokken en stoten. Nooit blauwe rook of een bepaalde rare geur.
Nadat ik even aan de kant was gaan staan, deed ik de motorkap open. Bij de olievuldop zag je vervolgens dat het helemaal nat was.
Bij de garage gecheckt en ze zeiden dat het de klepdekselpakking zou kunnen zijn.

Vandaag heb ik de auto opgehaald met een nieuwe klepdekselpakking en 4 nieuwe bougies, aangezien daar olie instond. Nogmaals, geen rare kleur rook achter de auto.
Verder heb ik vandaag zelf alle sensoren die ik zo 1,2,3 kon zien schoongemaakt en ook het gaskleppenhuis heb ik schoongemaakt. (die was trouwens niet zo heel vies)

Vervolgens ben ik een stuk gaan rijden en jahoor, daar kwam het lampje weer. Langs te weg ben ik gestopt en wat schetst mijn verbazing... Weer olie op de plek waar het eerst ook 'lekte'. Voor lul dus een reparatie van €200 betaald en laten uitvoeren.

Het enige dat mij nog opvalt is het volgende: Als ik de olievuldop eraf haal terwijl hij stationair loopt, merk ik dat hij sist en een beetje blaast. Er komen dan wat oliespetters op mijn hand.
- Doomscenario zijn de zuigerveren, maar nogmaals, ik merk vrij weinig in trekkracht en ik ruik niks en geen rook achter de auto..

Ik denk zelf (ben geen monteur) dat er misschien teveel druk op de carter staat en er daarom olie weg vloeit via de olievuldop... Is dit een optie?

Terug
Naar boven