• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Astra g 1.6 8v 2002 wordt niet goed warm

Hallo allemaal,

Laat ik eens beginnen met mij voorstellen. Ik ben Robin Hengeveld. Mijn vriendin heeft een Astra g uit 2002 waar sinds kort problemen mee zijn.

De problemen zijn als volgt:

-De auto komt niet lekker op temperatuur. De temperatuur fluctueert zo rond 80-88 graden. Voorheen stond de auto vrijwel altijd op 90+ graden. (92 graden thermostaat)
-Ik zie sludge opbouw aan de olievuldop. -De temperatuur schommelt vrij snel. De temperatuur schommelingen gaan soms zo snel dat ik me haast niet kan voorstellen dat de koelvloeistof zo snel van temperatuur wisselt.

De motor loopt verder gewoon goed en ik zie geen waarneembare koelvloeistof verbruik. Heel af en toe bereikt de temperatuur wel 90+ graden en dan slaat de fan aan. Dit lijkt vooral voor te komen bij lage motorbelasting (stationair en stadsverkeer met lage snelheid)

Wat heb ik al gedaan:
-Thermostaat vervangen voor een nieuwe (92 graden)

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Opel Astra g
1.6 8v Z16SE

Met vriendelijke groet,

Robin Hengeveld

Temperatuur sensor?
Thermostaat is mechanisch en gaat enkel open en dicht, wanneer de sensor schommelt is het of te weinig koelvloeistof (maar dat is in orde bij jou) of de temperatuursensor is stuk. Ik moet zeggen mijn astra g zat nooit tegen de 90, altijd iets eronder.

Bedankt voor de reacties,

@vla007: Daar heb ik ook aan zitten denken. mischien eens kijken of die eenvoudig te vervangen is. Mijn vriendin is er echter wel van overtuigt dat hij normaal altijd rond de 90 graden staat. Hij staat nu beduidend lager.

@Snowwolf: Klopt, alleen rijdt mijn vriendin geen kleine stukjes. Ze rijdt 30km naar haar werk.

Het blijkt een onschuldig kwaaltje van de astra g, temperatuur loopt niet altijd tot de 90 graden, zeker in de koudere maanden niet. Dat betekent niet dat je motor niet warm genoeg word.

Simpel trucje om dat de testen: zodra je auto start zal de kachel koude lucht blazen als je de stand wel op warm hebt staan, zodra deze warme lucht gaat blazen is je motor op de juiste temperatuur. (Dit is iniedergeval zo bij mijn astra uit 2000, ik weet niet zeker of dit ook bij nieuwere modellen zo werkt).

Mocht je dan nog niet gerust gesteld zijn, probeer eens een tijdje in een versnelling lager te rijden, zo heeft de auto minder tijd nodig om op temperatuur te komen. (Je rijd dan wel weer wat onzuiniger)

(Dit is wat ik te horen kreeg van een kennis die werkt als monteur bij de opel dealer)

Terug
Naar boven