• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Astra Sports Tourer of Opel Zafira?

Hallo,

Ik rij nu in een Opel zafira 1.9 Diesel. Deze is aan vervanging toe.

Ik twijfel nu tussen een Astra Sports Tourer 1.4 met 140 dan wel 120Pk

en een Zafira 1.6 115pk

Reden voor mijn twijfel is het feit dat ik ook een caravan (1100kg) moet kunnen trekken.

Nu heeft de Zafira een koppel van 155Nm en de Astra (beide versies) 200Nm.

Ik heb weinig verstand van deze technische zaken maar als ik alles goed begrijp zou de Astra een caravan beter kunnen trekken.

Voor mijn gevoel is het vreemd dat een 1.4 Astra een betere trekauto is dan een Zafira 1.6

Wij hebben 3 kinderen wat een Zafira weer comfortabeler maakt.

Ik rij maar een paar keer per jaar met een caravan en ook de extra rij stoelen zijn alleen in gebruik tijdens de vakantie.

Dus in feite zou ik met een "goedkopere" Astra beter af zijn dan een "duurdere" Zafira.

Zie ik iets over het hoofd of wat kunnen jullie hierin adviseren:

Astra Sports Tourer 1.4 140PK

Astra Sport2 Tourer 1.4 120PK

Zafira 1.6 115PK

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Groet

tevens heeft de zafira meer ruimte achterin zeker als je 3 kinderen op de achterbank hebt

ik rij zelf een sport tourer en heb de stoel redelijk ver naar achteren staan en de ruimte achter de bestuurders stoel is niet echt veel ,zeker niet als je naar zuid frankrijk moet rijden en je achter de bestuurdersstoel zit

tevens heeft de zafira meer ruimte achterin zeker als je 3 kinderen op de achterbank hebt

ik rij zelf een sport tourer en heb de stoel redelijk ver naar achteren staan en de ruimte achter de bestuurders stoel is niet echt veel ,zeker niet als je naar zuid frankrijk moet rijden en je achter de bestuurdersstoel zit

Naast het koppel van de wagens zou ik ook even kijken wat je mag trekken. Dat een wagen met meer koppel fijner rijdt met een aanhanger is logisch, maar het één en ander hangt ook af van de constructie rond de trekhaak. Niet puur op de motor letten dus.

Naast het koppel van de wagens zou ik ook even kijken wat je mag trekken. Dat een wagen met meer koppel fijner rijdt met een aanhanger is logisch, maar het één en ander hangt ook af van de constructie rond de trekhaak. Niet puur op de motor letten dus.

Zafira 1.6 doe je jezelf geen plezier mee, deze motor is eigenlijk te licht voor de auto. De Astra J met 120 en 140 pk hebben allebei meer koppel dankzij de turbo. En een Zafira mag maar 1000 kg trekken, en de Astra 1200 kg.

Zafira 1.6 doe je jezelf geen plezier mee, deze motor is eigenlijk te licht voor de auto. De Astra J met 120 en 140 pk hebben allebei meer koppel dankzij de turbo. En een Zafira mag maar 1000 kg trekken, en de Astra 1200 kg.

ja, maar het blijft een 1.4 motortje met een turbo

en die kunnen welleens leuk pieken met vermogen, maar ik twijfel eraan of deze motortjes ook echt langdurig zwaar belast kunnen worden :hmmz

@Maru

hoeveel km's rij je per jaar?

ja, maar het blijft een 1.4 motortje met een turbo

en die kunnen welleens leuk pieken met vermogen, maar ik twijfel eraan of deze motortjes ook echt langdurig zwaar belast kunnen worden :hmmz

@Maru

hoeveel km's rij je per jaar?

Terug
Naar boven