UIt boren van carterventialtiegaatje heeft geen nut bij de Z22se. Deze motor is helemaal anders dan de 1.6, 1.8 en 2.0 liter blokken. Bij de Z22se loopt namelijk de carterventialtie via het luchtinlaat spruitstuk tussen cilinder 2 & 3. Helaas staan de z22se blokken bekend om het olie verbruik neem maar eens het topic door van Cliffvxr.
Problemen hoog olie verbruik Z22se;
viewtopic.php?f=44&t=185583
Mogelijke oplossing olie verbruik;
viewtopic.php?f=44&t=193930
@rinus747 wrote:Peter
Ik wel wat veel ervaring, want in de loop van de tijd heb ik alles dat kan lekken al een keer vervangen aan mijn eigen wagen Zafira 1.8 Z18XE uit 2002, en ben nu aan de 270.000 km toe.
Weet je ook welke krukas keerring er vervangen is? Die aan de kant van het vliegwiel-en-versnellingsbak of die aan de kant van de distributie riem?
Verder zou ik eens even "proeven" bijvoorbeeld, om te bepalen of het motor olie is of transmissie olie is. En om ellende te voorkomen is controle van transmissie olie peil geen luxe bij deze km stand.
Om die aan de kant van het vliegwiel te vervangen ben je wel even bezig. Een doe-het-zelver is op zijn oprit wel een dag bezig, en in de garage kost dat ook meer dan een halve dag. Verder zou ik dat combineren met het vernieuwen van onderdelen als koppelingsschijf, koppelings aandrukker, en de hydraulische cylinder. Als hobbyist is dat een goede investering, maar als je aangewezen bent op een vakgarage gaat dat flink wat kosten. Als je dat nu doet kun je de 300.000 zonder problemen gaan halen.
Verder dan alle voorste remleidingen vervangen door koper. Als de versnellingsbak er uit is kun je overal makkelijk bijkomen.
Uitboren van carterventialtiegaatje heb ik trouwens al in het eerste jaar gedaan om problemen te voorkomen. Weet je of dat bij jou al gebeurd is? Zorg eerst dat dat op orde is voor je aan eventuele gevolgen van te hoog opgelopen druk gaat werken.
Verder zou ik alle plastic lijsten rond de wielkasten eens helemaal of deels los halen om te kijken of alles daar roestvrij is. Zolang de roest achter de lijst zit kun je hem als amateur makkelijk behandelen, want het resultaat is na terug plaatsing van de lijst onzichtbaar.
Verder mooie wagen voor een hobbyist :thumbup .... wat heeft ie gekost?