• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Open Lucht Filters

Hoi Allemaal.

Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk's geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja... mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

Bij voorbaat dank voor jullie info.

@TechNAB76 wrote:Hoi Allemaal.

Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk's geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja... mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

Wat voor een 14i is het eigenlijk?

Als het een 14XE = 16V motor dan heeft een filter niet veel nut. Een Powerbox van Manzel echter wel. Dan win je werkelijk meer PK's.

Wat voor een 14i is het eigenlijk?

Als het een 14XE = 16V motor dan heeft een filter niet veel nut. Een Powerbox van Manzel echter wel. Dan win je werkelijk meer PK's.

Op m'n Z16SE maakt het juist wel verschil.

De auto trekt merkbaar stukken vlotter dan met de originele ontgrensde filterbak mét dieselaanzuigbuis.

Dit is ook bevestigd door de monteur.

Nu zal het misschien invloed hebben dat de luchtstroom naar het filter nauwelijks wordt opgewarmd, kan als de motorkap open is, zo met mn arm naast de koplamp zo naar binnen, en het filter vastpakken.

Dit in tegenstelling tot de vele volgepropte motorruimten die ik zie

Op m'n Z16SE maakt het juist wel verschil.

De auto trekt merkbaar stukken vlotter dan met de originele ontgrensde filterbak mét dieselaanzuigbuis.

Dit is ook bevestigd door de monteur.

Nu zal het misschien invloed hebben dat de luchtstroom naar het filter nauwelijks wordt opgewarmd, kan als de motorkap open is, zo met mn arm naast de koplamp zo naar binnen, en het filter vastpakken.

Dit in tegenstelling tot de vele volgepropte motorruimten die ik zie

Ach meten is weten, maar ik kan je zeggen dat je daad werkelijk vermogen / koppel wint met andere filters.

Heb er diverse getest op mijn x16xe op de rollenbank (zelfde dag, zelfde rijder, zelfde omstandigheden) en dan zag je wel iets verschil.

Ach meten is weten, maar ik kan je zeggen dat je daad werkelijk vermogen / koppel wint met andere filters.

Heb er diverse getest op mijn x16xe op de rollenbank (zelfde dag, zelfde rijder, zelfde omstandigheden) en dan zag je wel iets verschil.

Motor ademt inderdaad beter, maar meer pk's krijg je er niet door ;)

Bij m'n X14XE (Corsa B Sport 1.4i) heb ik gewoon een inlegfilter erin gegooit, werkt ook prima. Is een sportluchtfilter van FK.

Motor ademt inderdaad beter, maar meer pk's krijg je er niet door ;)

Bij m'n X14XE (Corsa B Sport 1.4i) heb ik gewoon een inlegfilter erin gegooit, werkt ook prima. Is een sportluchtfilter van FK.

gewoon je orginele filter houden!

een powerfilter geeft alleen meer geluid en je verliest pk's door de warme lucht die je aanzuigd van de motor!

gewoon je orginele filter houden!

een powerfilter geeft alleen meer geluid en je verliest pk's door de warme lucht die je aanzuigd van de motor!

Een open luchtfilter zuigt gewoon koele lucht aan als je er een buis naar toe legt.

Ik heb een K&N-filter (zo'n conische) op m'n X18XE1 en de motor loopt er wat rustiger door. Niet meer pk's ofzo, maar een rustigere loop en iets gretiger om in toeren te stijgen.

How-to...bij de betere merken zit er een beschrijving van de montage bij.

Een open luchtfilter zuigt gewoon koele lucht aan als je er een buis naar toe legt.

Ik heb een K&N-filter (zo'n conische) op m'n X18XE1 en de motor loopt er wat rustiger door. Niet meer pk's ofzo, maar een rustigere loop en iets gretiger om in toeren te stijgen.

How-to...bij de betere merken zit er een beschrijving van de montage bij.

Nee, een Open Lucht Filter (aka sportfilter) is vette onzin voor een normale motor.

Ik heb het hele verhaal al een paar keer eerder uitgelegd hier op het forum, maar het komt er op neer dat als je alle factoren mee weegt, je niks extra krijgt en eventueel nog vermogen er op verliest.

Het enige wat je wel krijgt, is geluid. En dat moet dan ook het enige zijn waar je zo'n ding voor wil hebben.

Voor de performance kan je beter ergens anders gaan zoeken.

Anyway, wat merk betreft: K&N is de groot heerser in de kelkvormige filters. Op een goede tweede plaatst staat Raid-HP.

Er is wel beter, maar dat kost je meteen het dubbele van een K&N (denk aan een BMC Carbon Dynamic Airfilter, met prijskaartjes van minimaal 175 euro)

Nee, een Open Lucht Filter (aka sportfilter) is vette onzin voor een normale motor.

Ik heb het hele verhaal al een paar keer eerder uitgelegd hier op het forum, maar het komt er op neer dat als je alle factoren mee weegt, je niks extra krijgt en eventueel nog vermogen er op verliest.

Het enige wat je wel krijgt, is geluid. En dat moet dan ook het enige zijn waar je zo'n ding voor wil hebben.

Voor de performance kan je beter ergens anders gaan zoeken.

Anyway, wat merk betreft: K&N is de groot heerser in de kelkvormige filters. Op een goede tweede plaatst staat Raid-HP.

Er is wel beter, maar dat kost je meteen het dubbele van een K&N (denk aan een BMC Carbon Dynamic Airfilter, met prijskaartjes van minimaal 175 euro)

Super bedankt allemaal voor de informatie. Sja... zo zie je maar weer dat die gegevens die fabrikanten vertellen niet waar kunnen zijn. Erg erg jammer. Ik dacht echt dat je met een grotere lucht happer ook een beter resultaat zou krijgen. 't komt er dus eigenlijk op neer, bij een Corsa zoals de mijne dan, dat het meer een cosmetische item is.

Super bedankt allemaal voor de informatie. Sja... zo zie je maar weer dat die gegevens die fabrikanten vertellen niet waar kunnen zijn. Erg erg jammer. Ik dacht echt dat je met een grotere lucht happer ook een beter resultaat zou krijgen. 't komt er dus eigenlijk op neer, bij een Corsa zoals de mijne dan, dat het meer een cosmetische item is.

@TechNAB76 wrote:Super bedankt allemaal voor de informatie. Sja... zo zie je maar weer dat die gegevens die fabrikanten vertellen niet waar kunnen zijn. Erg erg jammer. Ik dacht echt dat je met een grotere lucht happer ook een beter resultaat zou krijgen. 't komt er dus eigenlijk op neer, bij een Corsa zoals de mijne dan, dat het meer een cosmetische item is.

Audiovisueel item :P ja :P

Maar bekijk het zo. Als je een trechter op een pijp zet, is het tuitje van de trechter de beperkende factor.

Zelfde met een filter. Grotere bak (filter) er op maakt het tuitje (het verdere traject incl inlaatpoort in de kop van de motor) niet groter.

Terug
Naar boven