Halllo,
Afgelopen vrijdag had ik nare pech met de auto; hij hield ermee op toen ik voor het spoor stond te wachten, 100 meter voor mijn werk.
Af laten slepen naar een nabije garage, alwaar na een korte inspectie bleek dat 1 van de bouten van de geleiderollen van de distributie was afgebroken:

Deze distributieset van gates zat er zo'n 40.000 op. Het is mij een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Om de kosten een beetje te drukken de auto maar laten afslepen naar familie, die een garage heeft.
Na het werk zijn we begonnen met demonteren, en waar we bang voor waren was werkelijkheid; 16 kromme kleppen:

Geluk bij een ongeluk (nou ja, geluk) is dat de motor stationair liep, waardoor er geen kleppen zijn afgebroken.
Nu ben ik aan het shoppen voor een complete 2e hands kop, ik denk dat dat de beste oplossing is.
Als deze als binnen is wil ik als volgt te werk gaan:
- nieuwe koppakking
- nieuwe in/uitlaat pakking
- nieuwe kleppendekselpakking
- nieuwe vacuumslang voor de rembekrachtiger (gesloopt bij demonteren helaas)
- Kop plaatsen
- inlaat + uitlaat terug bouwen
- injectie spruitstuk weer opbouwen (met dat rare slakkenhuis)
- daarna nieuwe distributie
- met nieuwe spanrol
- met nieuwe geleiderollen
- met nieuwe waterpomp
- nieuwe olie + filter
- koelwater aanvullen
Nu weet ik dat hier op dit forum enkele ervaringsdeskundigen zitten die al vaker aan deze blokjes gesleuteld hebben.
Ik hoop dat deze ik antwoord mag krijgen op deze vragen:
- is bovenstaande installatieprocedure in orde?
- heb ik nieuwe kop-bouten nodig, of zijn deze herbruikbaar
- wat is de montage procedure met aanhaal momenten/graden
- moeten deze na xxx km nog een keer worden nagetrokken?
- moet ik nog rekening houden met een inloop periode o.i.d.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt,
Afgelopen vrijdag had ik nare pech met de auto; hij hield ermee op toen ik voor het spoor stond te wachten, 100 meter voor mijn werk.
Af laten slepen naar een nabije garage, alwaar na een korte inspectie bleek dat 1 van de bouten van de geleiderollen van de distributie was afgebroken:

Deze distributieset van gates zat er zo'n 40.000 op. Het is mij een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Om de kosten een beetje te drukken de auto maar laten afslepen naar familie, die een garage heeft.
Na het werk zijn we begonnen met demonteren, en waar we bang voor waren was werkelijkheid; 16 kromme kleppen:

Geluk bij een ongeluk (nou ja, geluk) is dat de motor stationair liep, waardoor er geen kleppen zijn afgebroken.
Nu ben ik aan het shoppen voor een complete 2e hands kop, ik denk dat dat de beste oplossing is.
Als deze als binnen is wil ik als volgt te werk gaan:
- nieuwe koppakking
- nieuwe in/uitlaat pakking
- nieuwe kleppendekselpakking
- nieuwe vacuumslang voor de rembekrachtiger (gesloopt bij demonteren helaas)
- Kop plaatsen
- inlaat + uitlaat terug bouwen
- injectie spruitstuk weer opbouwen (met dat rare slakkenhuis)
- daarna nieuwe distributie
- met nieuwe spanrol
- met nieuwe geleiderollen
- met nieuwe waterpomp
- nieuwe olie + filter
- koelwater aanvullen
Nu weet ik dat hier op dit forum enkele ervaringsdeskundigen zitten die al vaker aan deze blokjes gesleuteld hebben.
Ik hoop dat deze ik antwoord mag krijgen op deze vragen:
- is bovenstaande installatieprocedure in orde?
- heb ik nieuwe kop-bouten nodig, of zijn deze herbruikbaar
- wat is de montage procedure met aanhaal momenten/graden
- moeten deze na xxx km nog een keer worden nagetrokken?
- moet ik nog rekening houden met een inloop periode o.i.d.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt,