Michael,
het gaat over je blauwe tigra.
Als je de kleur wil behouden (en het is toch een leuke kleur)zou ik toch eerst een ander , lees goedkoper, pad bewandelen.
Ga eens naar een detailer.
Voor pakweg 250€ ben je de wagen 1 dag kwijt en komt ie als nieuw terug.
Ze gaan em wassen , clayen , compounden en fijnpolieren , een waslaag geven, banden zwarten, rubbers behandelen...
En je staat versteld wat er met een juiste polijstbehandeling mogelijk is.
Of alternatief (zo doe ik dat). Koop je het juiste materiaal en doe het zelf.
Ik heb m'n Opel GT zelf in duotoon gespoten in een geimproviseerde spuitcabine in m'n garage. En vermits ik geen pro ben, wist ik voordien dat er hier en daar wel wat appelsien, een zakker , wat stofjes, en wat mat zou zijn.
Welnu, na een paar weekjes heb ik deze nieuwe laklaag volledig met schuurpapier nat 1500 en nat 2000 opgeschuurd en mat gezet. coloursanden heet het.
En dan ben ik de kompleet matte lak te lijf gegaan met een rotary polijstmachine en eerst de gele spons met 3M perfect it compound een tweetal keer en vervolgens met de zwarte spons met 3M polish
Eindresultaat : Hoogglans zonder appelsien, krassen etc....
Het hele verhaal lees je hier :
restauratie GT
Je hebt er wel wat lef en voorzichtigheid voor nodig.
kostprijs van mijn rotary nieuw op ebay was 79€ (incl sponzen etc....)
Kostprijs 2 bussen 3M perfect it compound en polish was 50€ samen.
En ik heb nog steeds plezier van die rotary en de polish.
Zo af en toe doe ik de wagens er eens mee. Schitterend resultaat.
En nee laat je niet wijsmaken dat zo'n rotary te gevaarlijk is .
Het is een krachtig machine dat je met beleid moet gebruiken, maar je zit heus niet zo snel door de lak. En het is veel krachtiger dan een excenter om krassen te polijsten.
Nu moet jij in jouw geval ook niet direkt de hele wagen gaan opschuren natuurlijk.
Begin met polijsten.
De krassen die er niet uitgaan met een tweetal keer polijsten, schuur je voorzichtig op met nat2000. Niet te ver gaan. En dan weer hoogglanspolijsten.
Niet panikeren. Weet dat je lak die je volledig mat schuurt met nat 2000, gewoon weer hoogglans polijst met een rotary , de juiste spons en compound. Op voorwaarde dat je er niet doorheen schuurt natuurlijk....
Hoop dat je er over nadenkt
Geert