• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Parkeercamera met beeldscherm in Astra H.

Beste Opelers,

ik heb 'n "probleempje" .. Ik heb in 'n ander topic al e.e.a. gemeld, maar daar kreeg ik geen reactie. Dus maak ik even mijn eigen topic aan. In de hoop dat ik 'n passend antwoord krijg :)

Ik heb 'n achteruitrijcamera binnen gekregen die in plaats van de kentekenverlichting geplaatst kan worden. Deze wil ik koppelen aan 'n achteruitkijkspiegel die inschakelt als ik de versnelling in achteruit zet (dus op 't achterlicht aansluiten). Tot zover geen probleem, maar ik vraag me af of de camera en de spielge beide op dezelfde kabel van 't achteruitrijlicht aangesloten kunnen worden. Gaat 't CAN-bus systeem dan geen roet in 't eten gooien?

Zou ik dit evt. probleem oplossen door de camera aan de ene kant aan te sluiten en de spiegel aan de andere kant? Of zie ik teveel "beren op de weg" die er niet zijn? Wil 't graag goed aansluiten en hoop zoveel mogelijk "problemen" voor te zijn door er 'n eventuele oplossing voor te hebben.

Nu heb ik vandaag alles aangesloten en met alleen 't contact aan werkt alles prima, maar zodra de motor loopt begint 't beeldscherm te flikkeren. Ik ga er vanuit dat 't CAN-bus systeem dus iets merkt. Nu is mijn vraag: bestaat er iets om tussen die bedrading te zetten om dit tegen te gaan of wat zou ik kunnen doen?

Ik heb al gedacht aan 't aansluiten op 'n constante + met 'n schakelaar, maar dan moet ik camera en beeldscherm daarop aansluiten en 'n extra kabel trekken en elke keer die schakelaar gebruiken als ik achteruit wil rijden met de camera.

Wie heeft de gouden tip voor me? :D

Terug
Naar boven