• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Roze Manta A project.

Hallo,

Ik ben Joppe en ik heb een roze A Manta gekocht, volgens mij al bekend op dit forum.

Als je geen zin hebt om dit mooie verhaal te lezen kun je naar onder scrollen daar staan wat vragen.

Ik zal een kleine inleiding geven in het Manta avontuur dat ik aan ben gegaan:

Toen ik vroegah als jong pikkie van 10 de hond uit ging laten liep ik altijd langs een paars met zwarte manta, op het raam hing een briefje, te koop met schuur vol met onderdelen. Vanaf toen wist ik dat ik dat ik die auto zo kopen als ik 18 was nadat ik hem meerdere keren kwijt ben geweest en weer had gevonden in de buurt is hij toch echt verdwenen (gesloopt) zeer spijtig maar gelukkig was ik toen al wel zo ver dat ik in zag dat dat ding compleet rot was...

Nog vaak naar manta's gezocht op internet en tijdens rijles ben ik een keer een andere roestbak met een briefje te koop voor weinig tegen gekomen, het bleek een Vauxhall Viva te zijn (nog nooit van gehoord) Dat ding gekocht voor 250 euro en flink wat aan gelast en gesleuteld, zelfs lpg ingebouwd, allemaal op de stoep voor mn huis, Den Haag.

Toch beseft dat dit niet de wagen is waar ik "verder mee wil" en dus opzoek gegaan naar een Manta.

Op mp een roze A Manta gevonden voor 2000 euro die ik mee mocht nemen voor 1500, met 5 bak en 2.0 blok gsi tellers brede velgen en led achterlichten.

Mij werd bekend dat het blok slecht was en hevig tikte en de man raadde mij aan hem op te halen met een trailer.

Ik toch maar besloten hem naar huis te rijden en het ging helemaal prima, klonk als een oude diesel maar verder ging het best tot we van de snelweg af gingen om een stel originele wielen te halen (verbrede vond ik lelek met getrokken banden) meteen als ik de koppeling in drukte viel de motor weg dus viel stil voor het eerste stoplicht en ging niet meer aan, ik met een maat het ding aan de kant gedouwt en er komt meteen een agent aan jah duw em maar even naar dat parkeerterrein, daar zijn we net bezig met een controle.

du wij daarheen douwen, moesten we nog door die controle ook, wat bleek ontluchting van de tank lek en accu los oja en die vent vond dat het blok niet veilig was ingebouwd bladiebla dus wok status op de wagen, beetje een tegenvaller oja en een boete voor de losse accu. :vertag

Auto dus uiteindelijk opgehaald met een trailer en bij mn werkplaats gezet.

Het was en is de bedoeling om de Manta te houden als rijdend project maar eerst moet hij dus weer gekeurd worden.

Het eerst wat ik heb gedaan is de achterlichten en de wielen verkocht en originele achterlichten gekocht. Toen heb ik een ander 2.0 blok gekocht want deze heeft geen oliedruk, er komt een wervelwind uit het olievulgat.

Ik ben dus begonnen het blok te verwijderen door de vooras los te maken en de carrosserie op te krikken omdat ik dan toch de ruimte had besloot ik meteen de motor ruimte en vooras op te knappen, ik heb inmiddels al aardig wat plaatjes ingelast en het begint er weer degelijk uit te zien.

Het blok van de sloop heb ik op een kar gestart en het heeft goede oliedruk, tikt niet, loopt en start mooi en blaast nauwelijks uit het vulgat.

Nu wat vragen die ik gespaard heb:

- Mijn deursloten zijn niet hetzelfde als mijn contactslot, ik hoor dingen over dat je de sloten aan kunt passen door de plaatjes te verwisselen en ik heb een extra cilinder uit elkaar gehaald maar ik kon niet ver genoeg komen om bij de plaatjes te komen, hoe moet dit?

-Ik wil een rvs uitlaat plaatsen zodat ik daar geen gezeik mee krijg maar ik vind 63mm zo overdreven, ik ben wel van plan om ooit met wat meer vermogen te gaan rijden maar knijpt je uitlaat te veel met 51 mm?

-Ik wil mijn auto natuurlijk zo goed mogelijk tegen roest beschermen maar heb nu een hoop kaal metaal, wat kan ik het beste doen?

etch primer aanbrengen, dan epoxy primer en voor de onderkant dan eerst een aflak er op of kan ik over een primer meteen undercoating spuiten?

Epoxy primer en dan aflakken/undercoating?

Een ander primer systeem?

Tot zo ver mijn verhaal en de vragen, ik hoor graag advies van jullie :D

Plaatje bij het praatje:

10108074136596e.jpg

p0201091548.jpg

Terug
Naar boven