• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Slecht lopen/starten Z18XE; LMM?

Deperik

Post weinig
Hallo allemaal,

Een vriend van mij heeft problemen met zijn Astra H Z18XE.

De motor loopt slecht en heeft naar zijn idee niet het volle vermogen. Ook wil hij soms slecht starten en slaat hij af. Als de motor warm is worden deze problemen minder.

Aangezien ik laatst een Op-com setje heb aangeschaft zijn we aan het uitlezen geslagen:

P1110 -

(06) - Niet aanwezig

P0420 - Efficiency katalysatorsysteem onder drempel (cilinderrij 1)

(5A) - Niet aanwezig

P1530 - Airco-relais, spanning laag

(06) - Niet aanwezig

P1614 - Verkeerde transpondersleutel

(50) - Niet aanwezig

P0170 - Brandstoftoevoersysteem arm

(12) - Niet aanwezig

P0136 - Bereik/werking circuit O2-sensor (cil.rij 1, sensor 2)

(04) - Niet aanwezig

Deze foutcodes kwamen eruit. Hieruit concludeer ik dat de 2e lambdasonde niet goed meer is. Alleen deze zou toch in principe niks regelen en kan de motor er dus ook niet slecht van gaan lopen?

Na wat zoekwerk hier op het forum kwam ik nog achter de volgende mogelijke oorzaken:

- carterontluchting verstopt en opboren.

- Maf-sensor / LMM

- Gasklep reinigen

- Egr reinigen

Allereerst op zoek gegaan naar de EGR, bleek dat dit type geen EGR heeft, enkel een blindplaat.

De gasklep was inderdaad vervuild en het bekende gaatje zat helemaal dicht, deze hebben we opgeboord naar 2,5mm.

Ook hebben we uit voorzorg de injectoren even ultrasoon gereinigd.

Echter is het probleem nu nog steeds niet weg. De auto rijdt nog steeds beroerd.

Ik heb ook nog een log gemaakt van een stukje rijden.

- De MAF-sensor geeft stationair 9-10 kg/h en dit loopt bij gas geven evenredig omhoog. Dit lijkt me toch oke?

- De eerste lambdasonde wisselt stationair steeds tussen 0-900 mV, bij gas geven blijft deze op ca. 39-59 mV

- De tweede lambdasonde blijft op ca. 100-200 mV staan met uitschieters naar 2500mV :hmmz Dus daar zit mijn storing in de tweede lambda, echter hiervan zou hij niet beroerd mogen lopen.

Iemand van hier nog enig idee wat we kunnen doen?

Ik zit zelf te denken aan de LMM omdat dit een vaker voorkomend probleem blijkt te zijn bij de Z18XE

Terug
Naar boven