• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Sneeuwkettingen probleem...?!

Mijn Insignia heeft bandenmaat 225/55/R17. In het boekje van Opel staat dat sneeuwkettingen voor deze band niet zijn toegestaan. Vind ik op zich al vreemd aangezien dit de standaardmaat band is.

Leasemaatschappij (hebben er blijkbaar ook nog weinig ervaring mee) heeft dit nagevraagd. Volgens de technische dienst van Opel zouden sneeuwkettingen eventueel wel passen maar is technisch niet goedgekeurd door Opel. Schijnt te maken te hebben met de beperkte ruimte tussen de veerpoot en de band. Maar een oplossing heeft de leasemij nog niet gegeven.

Heeft iemand ervaring met dit probleem?

En is het een optie om 225/ 50 /R17 winterbanden te monteren? (is de omtrek van de band wel iets kleiner, maar dan zou het dus wel moeten kunnen).

De voorgeschreven OPEL INSIGNIA winterwielen zijn:

Semperit 205/60R16 H, staal

Michelin 205/60 R 16 -96 H el staal

Michelin 225/50 R 17 -98 V EL aluminium

Semperit 225/50 R 17 -98 H xl alu look

Michelin 225/50 R 17 -98 V el design + sensor

Semperit 225/50 R 17 -98 H xl aluminium

Met deze bandenmaat mag je sneeuwkettingen gebruiken.

Bridgestone 235/45 R18 -98 V xl aluminium

(Kan niet in combinatie met sneeuwkettingen)

waarom kan de 235/45/18 niet in combinatie met sneeuwkettingen?

ik heb namelijk die maat in sneeuwbanden van bridgestone, en heb er ook sneeuwkettingen voor, die passen ;)

op aluminium

geen idee maar zal wss wel met ruimte in wielkasten . te maken hebben met schade die toe gebracht kan worden alsje dit op dezevelgen banden maat gebruikt . bij het eventueel draaien in veren en dergelijke

sneeuwspin nemen, deze komt alleen over de band (loopvlak) en niet achter het wiel.

meestal zie je ze op volvo of mercedes.

gr.Fonz

sneeuw spin??

Niks te vinden over die dingen.

is dat zo'n soort gaasmat over de band.

Die zijn niet erg handig bij echte sneeuw namelijk.

Die dingen zijn om snel weg te komen als je geen grip hebt op je zomerbanden in de sneeuw.

kettingen werken het best als je echt diepe sneeuw hebt en je moet bijvoorbeeld klimmen.

Willem

origineel gepost door Insigmaniac

De voorgeschreven OPEL INSIGNIA winterwielen zijn:

Semperit 205/60R16 H, staal

Michelin 205/60 R 16 -96 H el staal

Michelin 225/50 R 17 -98 V EL aluminium

Semperit 225/50 R 17 -98 H xl alu look

Michelin 225/50 R 17 -98 V el design + sensor

Semperit 225/50 R 17 -98 H xl aluminium

Met deze bandenmaat mag je sneeuwkettingen gebruiken.

Bridgestone 235/45 R18 -98 V xl aluminium

(Kan niet in combinatie met sneeuwkettingen)

maakt toch niet uit welk merk band met stalen velg of lichtmetaal als de bandenmaat en velgmaat maar klopt voor de insignia die ik heb een sportstourer 1.6 turbo zodat 225-50-17

Het zijn wel veel maten voor de insignia zelfs mijn banden leverancier had eerst de verkeerde besteld en dat was 225-55-17

ik op een duitse site wel wat gevonden over de winterbanden zie link

voor mij is dit de 2e keer dat ik mijn winterbanden onder mijn insignia heb laten monteren. begin dit jaar had ik vredestein winterbanden besteld in 245-45-18, allen bleef hierbij te weinig ruimte over om sneeuwkettingen te plaatsen. (band vs wielkast was op dat moment iets meer dan 10mm)

Alternatief was een Maggi Trak Auto/sport, zelf noemen ze het de oplossing wanneer er geen ruimte is voor een conventionele ketting.

Persoonlijk vond ik dit een te dure oplossing (ergens tussen de eur. 250,-- en eur. 300,--) Heb dus uiteindelijk 235-45-18 er onder laten monteren en een weissenfels Clack & Go Pro-Tech sneeuwketting (9mm) gekocht. Dit past perfect!

Ik ben er uit. Ter vervanging van mijn 225/55 R17 zomerbanden zijn nu 215/50 R17 winterbanden gemonteerd. Overigens zou 225/50 R17 ook moeten kunnen. Blijf het overigens een beetje raar vinden dat op standaard gemonteerde banden/velgen geen sneeuwkettingen passen .....

Ik heb ook bandenmaat 235/45/18 en ben op zoek naar sneeuwkettingen

Heeft er iemand ervaring met de michelin easy grip kunstofketting?

Ik zag ook iemand die de wiessenfels clack & go pro tech gekocht heeft hoe zijn die?

ik heb ze gewoon op ebay gekocht, en ook even gepast (nog niet nodig gehad in de sneeuw gelukkig) en dat paste goed. was 50 euro geloof ik kwijt

Hoi ik heb 18 inch winterband (nieuwe michelins) op mijn nieuwe opel insignia sports touer laten leggen. Bandenmaat 245/40/18

Ik had sneeuwkettingen van Trak (vorige auto was audi met dezelfde bandenmaat). Nu past deze sneeuwketting niet andere wieldop. Heb ik niet bij stilgestaan.

Nu wil ik andere sneeuwkettingen. Echter vanuit opel zeggen ze dat er geen sneeuwkettingen zijn.

Heeft iemand tips of adres waar ik terecht kan

Ben voor mijn Insignia (245/45/18) ook druk op zoek geweest naar sneeuwkettingen.

Volgens Opel kunnen die idd niet ivm te beperkte rumte in de wielkasten en daarmee kans op beschadigingen die dan weer niet door de verzekering zijn gedekt.

Oplossing gevonden in de vorm van de auto sock. Kijk maar even op www.auto-sock.nl

Terug
Naar boven